کد خبر 230098
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

رئیسی در صحن علنی مجلس:

بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است/ در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌نگری صورت گیرد/ تلاش دولت بر انضباط بخشی است

بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است/ در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌نگری صورت گیرد/ تلاش دولت بر انضباط بخشی است

رییس جمهور با حضور در مجلس با بیان اینکه بنای دولت اجرای برنامه است بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است، گفت: در این بودجه تقدیمی تلاش شده تا بسیاری از ناترازی‌هایی که موجب رنج همگان است، با حرکت جهادی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ «سیدابراهیم رئیسی» رییس جمهور در مراسم تقدیم لایحه بودحه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس گفت: امروز اینجا هستیم تا لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کنیم دولت با همکاری سایر بخش‌ها تلاش کرد تا اجرای قانون به رشد اقتصادی و تولید مهار تورم بینجامد و بستری از انچه که دشمنان تصور می‌کردند با توطئه و فتنه، ملت و دستگاه ها صورت گیرد ناکام ماند و گام دیگری در جهت تعالی کشور و نزدیک تر شدن به قله بردارند.

وی ادامه داد: من در این مجلس لازم است انچه که موجب تاسف همه ما و امت اسلامی و بشریت شده، ظلم به مردم مقتدر فلسطین را یاداوری کنم شهادت ۶هزار و ۵۰۰ کودک و به خاک و خون کشیده کشیده شدن زنان و نردان در غزه را یاداوری کنم جنایاتی که در غزه صورت میگیرد موجب تاسف است ولی حامی این جنایات غربی ها هستند چگونه میخواهند پاسخ دهند و تاسف بار تر از اینکه سازمان های حقوق بشر کارایی خود را از دست داده اند اما ما نا امید نیستیم و معتقدیم ملت ها به پا خواسته و اجرای عدالت را فریاد می زنند.نابودی رژیم جعلی را باور داریم.

رییس جمهور افزود: نماینده واقعی و زبان و بیان مردم، شهید مدرس بود این نماینده الگویی برای همه مسئولان است. نسبت به بودجه ۱۴۰۲ و آنچه انجام شده است این بود که تمام تلاش دولت در سراسر کشور بر اجرای بودجه ۱۴۰۲ و تلاش برای اجرای قانون بود.

وی خاطرنشان کرد: بنای دولت این است که در بودجه ۱۴۰۳، برنامه ششم و هفتم اجرایی شود. در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت نگری صورت گیرد هم هزینه و هم درآمدها و برنامه ها واقعی باشد.

رییسی با بیان اینکه برنامه هفتم پس از اصلاحات احتمالی اجرا می‌شود، یادآور شد: بر خلاف برنامه‌های پیشین که گفتند ۳۵ درصد اجرایی نشده ما تلاش می‌کنیم که به‌طور کامل اجرا شود. بنای دولت اجرای برنامه است بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است. در این بودجه تقدیمی بسیاری از ناترازی‌هایی که موجب رنج همگان است با حرکت جهادی اصلاح شود.

وی در ادامه تصریح کرد: کسری بودجه، رشد نقدینگی ، ناترازی بانک ها و برداشت های از بانک مرکزی دلایل کسری بودجه است . دولت سیزدهم در شش ماهه ابتدایی کار با ۴۸۰ هزار میلیارد دلار کسری بودجه مواجه بود رشد اقتصادی در ان دوره و بیش از ۴ درصد رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد رشد اقتصادی داستیم. تلاش کردیم در سال ۱۴۰۲ نیز همین باشد دولت با مهار تورم رشد نقدینگی را به ۲۶ درصد رسانده است.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: تلاش دولت بر انضباط بخشی است و وصعیت ناترازی بانکی باید درست شود که تورم سالانه و نقطه به نقطه کاهشی شده است.

وی  با اشاره به نرخ تورم در کشور یادآور شد: تورم ماهانه به ۲.۲ درصد رسیده و هم‌چنین تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی،‌ توجه به هزینه‌ها و درآمدها صورت بگیرد حتماً شاهد کاهش تورم خواهیم بود و این مورد خواست مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و همه مردم است.

رئیسی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم نقدینگی را به سوی تولید هدایت کنیم افزود: بیش از ۶هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل وارد چرخه تولید شده است، تولید در اقتصاد مقاومتی مسئله اول بوده و شعار سال است. دولت و مجلس نیز تولید را در دستورکار دارند تا تولیدکننده با مشکل مواجه نشود؛ بنای دولت این است که قوانین و اسناد مربوط به تولید را اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های گذشته و بودجه سنواتی بر مولدسازی تأکید شده ولی چرا اجرا نشده است؟ برخی فکر کردند آیین‌نامه مولدسازی یک قانون جدید است، بلکه این روش اجرای سریع قانونی است که مجلس آن را وضع کرده است. دولت‌ها مکلف به مولدسازی بوده‌اند اما درآمدی از این جهت کسب نشده است؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: بعد از بررسی‌های لازم مشاهده کردیم که پیگیری این مسئله  شجاعت می‌خواست و ما روش اجرای سریع قانون را آماده کردیم، مولدسازی هم‌اکنون در استان‌ها و مرکز حال اجراست.

وی با بیان اینکه مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی در دولت دنبال می‌شود، افزود: نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه شاهد هستند که کشور به کارگاه‌های فعال در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه کار در همه بخش‌ها در حال انجام است؛ به‌عنوان مثال وزیر نیرو در جلسه رأی اعتمادش گفت تلاش می‌کنیم ۱۰ هزار مگاوات برق تأمین کنیم و تا امروز ۸هزار  مگاوات آن تأمین شده، تصریح کرد: ابتدای دولت هدف‌گذاری کردیم مشکل آبی ۱۰ هزار روستا رفع شود و تا امروز مشکل آب‌رسانی به ۳هزهر  ۵۰۰  روستا حل شده است و کار ادامه دارد.

وی درباره توجه دولت به دهک‌های پایین جامعه و کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ در مجلس تصویب شد و آن‌زمان بستر اجرا فراهم نبود و زمانی که بستر فراهم شد، آغاز شد و هم‌اکنون در حال اجرا و توسعه است.

رئیس جمهور بیان کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و همه باید با استفاده از ظرفیت‌های متعدد و گوناگون برای پیشرفت کشور تلاش کنیم تا گره از زندگی مردم گشوده شود. انتظار مردم از مسئولان و دست‌اندرکاران این است که به متن پرداخته و از حاشیه پرهیز کنند متن یعنی خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنان.

وی افزود: آنچه که مورد نظر ماست اینکه باید گره گشای مشکلات مردم باشیم انتظار مردم از دولت این است که از حاشیه‌ها دور باشند امار بیکاری کاهش یافته لست به طوریکه ۸۵۰ هزار شغل در ۶ ماهه اخیر ایجاد اشتغال شده است. کار برای افراد تحصیل کرده نیز اولویت ماست. امروز عرض می‌کنم از ۵ هزار به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان افزایش داشتیم و صادرات محصول دانش‌بنیان به ۲ میلیارد دلار رسیده است این مسئله تاکنون سابقه نداشته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسکن، شهرسازی، مسیرهای جاده‌ای شمال و جنوب و شرق و غرب از جمله کارهایی است که شبانه‌روزی دنبال می‌شود و گزارش‌های آن نیز مشخص است، اضافه کرد: ما با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد، برنامه‌ریزی کردیم؛ در سه‌ماهه ابتدای امسال شاهد رشد ۷ درصدی اقتصاد هستیم. آمارها از حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد این وضعیت رشد اقتصادی تا پایان سال با گذشته متفاوت خواهد بود. البته باید این روند ادامه یابد و نباید به آن غرّه شد.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما رشد اقتصادی ۸ درصد است و بنا بر آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. توجه عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله موارد مد نظر در بودجه است.

رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه سال آینده گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت در حالیکه چنین نیست و در بودجه سال آینده به آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. فرارهای مالیاتی مد نظر هستند و هیچ پایه مالیاتی جدید در بودجه سال آینده وجود ندارد و بلکه جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دفاع از حقوق مردم مد نظر است.

وی در ادامه یادآور شد: متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان مد نظر بوده و هست. هم‌چنین در بودجه برنامه‌ریزی کردیم که ۹ درصد کاهش وابستگی به نفت را داشته باشیم از سوی دیگر کسری تراز عملیاتی در بودجه مورد توجه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم بودجه ۱۴۰۳ با همکاری دولت و مجلس با دقت و سرعت به تصویب برسد و در اختیار دولت قرار بگیرد افزود: ما می‌توانیم گام‌های برداشته‌نشده و یا عقب‌ماندگی‌هایی که داشته‌ایم را جبران کنیم. بر اساس آموخته‌های امام راحل(ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی نگاه‌مان «ما می‌توانیم» است و ظرفیت‌های متعدد و گوناگون کشور می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور کوبا ادامه داد: این مقام عالی کوبا گفت من در شگفتم چگونه کشوری با این‌همه تهدید و تحریم این میزان پیشرفت داشته است؟. مقرر کردیم مهمانان خارجی از نمایشگاه توانمندی‌های کشور بازدید داشته باشند تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد.

رییسی در پایان گفت: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود. دولت و مجلس هم‌چنانی که تاکنون با تعامل کار را پیش بردند، همین مسیر را ادامه خواهیم داد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha