کد خبر 229555
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸

شناسایی منابع هیدروکربنی با دستگاه اکوساندر در دریای عمان

شناسایی منابع هیدروکربنی با دستگاه اکوساندر در دریای عمان

در عملیات دریایی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی قرار است با بهره‌گیری از دستگاه «مالتی بیم اکوساندر» در شناور کاوشگر خلیج فارس، در اعماق ۲۵۰۰ متری دریای عمان اقدام به شناسایی منابع هیدروکربی و نفتی شود.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ این عملیات دریایی با حمایت پژوهشگاه صنعت نفت و مشارکت پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و با دستگاه «مالتی بیم اکوساندر» آب‌های عمیق، توسط متخصصان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با کاوشگر خلیج فارس و در اعماق ۲۵۰۰متری دریای عمان حد فاصل جاسک تا چابهار، از ۴ آذر آغاز شده و به مدت ۲ ماه انجام می‌شود.

این عملیات دریایی در نوع خود منحصر به فرد بوده و تا کنون در کشور انجام نشده است. هدف از انجام این عملیات دریایی، شناخت منابع هیدروکربن از نوع متان جامد است که بر اساس داده‌های آن، در آینده امکان برداشت از منابع هیدروکربنی و سوختی در آب‌های عمیق را برای اولین بار در پی خواهد داشت.

به گفته کاوشگران اقیانوس‌شناسی، هم‌اکنون تنها کشورهای چین و ژاپن توانسته‌اند به صورت آزمایشی شناسایی و برداشت از منابع هیدروکربنی در آب‌های عمیق را عملیاتی کنند و این از نوع خود برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است.

به نقل از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، داده‌هایی که در طی این عملیات دریایی توسط متخصصان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی دریافت می‌شود، پس از بررسی و تحلیل در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha