کد خبر 229359
۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تمدید آتش‌بس در غزه شد

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تمدید آتش‌بس در غزه شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز (چهارشنبه) از تمامی طرف‌های صاحب‌نفوذ خواست بکوشند تا آتش‌بس غزه برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه و حقوق بشری این منطقه تمدید شود.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشستی مجازی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: امیدوارم که راه برای پایان دائمی خشونت‌ها و همچنین حمایت از تلاش‌هایی ملموس برای دستیابی به صلاح پایدار برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها فراهم شود.

او ادامه داد: وقفه کنون در جنگ غزه تا حدی غیرنظامیان و کسانی که مدت‌ها از خانواده خود دور بودند را تسکین داد؛ اما تمام اسرا و زندانیان باید آزاد شوند و حمایت‌های بشردوستانه به تمامی مناطق غزه باید ادامه داشته باشد.

جنبش حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را به مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری کرد. تا امروز بیش از ۱۵ هزار تن از غیرنظامیان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند؛ از جمله ۶۱۵۰ کودک و ۴۰۰۰ زن.

چهارشنبه گذشته و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند؛ توافقی که قرار بود در روز دوشنبه به پایان برسد، اما «حماس» در آخرین ساعات اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه برای دو روز دیگر و با همان شروط پیشین به توافق رسیده است.

این در حالی است که «بنی گانتس»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و عضو کابینه جنگ این رژیم روز گذشته در پیامی ویدیویی تأیید کرد کابینه جنگ متفق‌القول است که هیچ گزینه‌ای به جز ازسرگیری جنگ غزه روی میز نیست و پس از پایان آتش‌بس، جنگ به شکلی شدیدتر و گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.

در واکنش به این اظهارات، «مارتا اورتادو»، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی عنوان کرد: اظهارات رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در روزهای اخیر مبنی بر گسترش و تشدید حمله نظامی به سرتاسر غزه پس از پایان وقفه، بسیار نگران‌کننده است.

این سخنگو در عوض از تمامی طرفین این مناقشه و همچنین کشورهای دارای نفوذ در این مسئله خواست تا از وقفه بشردوستانه کنونی «برای دستیابی به یک آتش‌بس کامل» استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha