کد خبر 229160
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

«حیات» گزارش می دهد؛

روزگار سیاه کارگران در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران

روزگار سیاه کارگران در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران

کارگران میدان مرکزی میوه و تره که در روزهای عادی از ساعت سه صبح تا 17 بعدازظهر و روزهای تعطیل از ساعت 14 که در مجموع 16 ساعت می شود، فعالیت می کند، نه تنها اضافه کار ندارند بلکه اغلب آن ها حتی بیمه هم ندارند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به وسعت بیش از 270 هکتار، به شهری در دل کلانشهر تهران تبدیل شده است. شهری که روزانه جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر در آن تردد دارند.

فی الواقع جمعیت بازار مرکزی میوه و تره بار تهران از جمعیت کشورهای جزایری همچون گرینلند و دومینیکا بیشتر است و به باور بسیاری از مسئولان حتی اگر یک روز این میدان تعطیل شود نرخ میوه و تره بار به بیش از 5 برابر افزایش می یابد.
طبیعتا میدان مرکزی میوه و تره بار تهران محل امرار معاش جمعیت کثیری از کارگران روز مزد و ماهیانه است.

روزی 16 ساعت کار بدون قرارداد، اضافه کاری و بیمه

کارگران میدان مرکزی میوه و تره که در روزهای عادی از ساعت سه صبح تا 17 بعدازظهر و روزهای تعطیل از ساعت 14 که در مجموع 16 ساعت می شود، فعالیت می کند، نه تنها اضافه کار ندارند بلکه اغلب آن ها حتی بیمه هم ندارند!

در حقیقت کارفرمایان بدون توجه به سابقه کارگران و شرایط سنی و جسمانی شان دستمزد آن ها را تعیین می کنند و اغلب زیر بار بیمه و قرارداد نمی روند.

طبق ماده 40 قانون تامین اجتماعی، اگر کارفرمایی که موظف است حق بیمه را بر اساس لیست پرداخت کند، زیربار نرود، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند حق بیمه کارگر را محاسبه کرده و از کارفرما مطالبه کند اما این عمل صورت نمی‌گیرد. 

در واقع سازمان تامین اجتماعی با هدف اجرا، تامین و گسترش انواع بیمه‌های تشکیل شده است اما بنا بر توضیحات فوق این سازمان به وظیفه خود عمل نکرده و اداره این امر را بر دوش کارفرما محول کرده است.

کمبود فضای بهداشتی و اسکان برای کارگران

همچنین اغلب کارگران میادین میوه تره بار در فضاهای نامناسبی اسکان دارند و از نبود امکانات بهداشتی، ورزشی، تفریحی، غذایی و درمانی رنج می برند. 

کارگران میدان مرکزی میوه و تره بار تهران مدت هاست که نسبت به شرایط موجود گلایه مندند اما از ترس بیکار شدن و اخراج اعتراض نکرده و با پذیرش دشوار ترین شرایط کاری مشغول به فعالیت اند. اما کارفرمایان حتی با وجود پذیرش تمام شرایط موجود توسط کارگران پا را فراتر گذاشته و این روزها اغلب کارگران ایرانی را به منظور جذب مهاجران غیرقانونی افغان اخراج می کنند. 

استفاده کارفرمایان از مهاجران غیرقانونی با هدف صرفه جویی در هزینه ها

مهاجران غیرقانونی افغان به علت نداشتن مدارک شناسایی بهترین گزینه برای کارفرمایانی هستند که قصد دارند با کمترین حقوق، مزایا و امکانات از کارگران سواستفاده کنند.

به همین خاطر برآن شدیم تا طی گفتگویی با ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران علت را جویا شویم. اما با گذشت بیش از دو ماه از ارسال پرسش ها و تماس با روابط عمومی فصاحت به هیچ عنوان حاضر به گفتگو و پاسخ نشد.

این درصورتیست که مسئولان باید به طور جدی به وضعیت نامطلوب کارگران رسیدگی کنند و نسبت به رعایت حق و حقوق آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha