کد خبر 227765
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

در ادامه بررسی برنامه هفتم توسعه انجام شد؛

تصویب احکام ایثارگران در صحن علنی مجلس + جزئیات

تصویب احکام ایثارگران در صحن علنی مجلس + جزئیات

جزء 8 بند ج ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب نمایندگان رسید و مابقی اجزای این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، براساس تصمیم نمایندگان مجلس مواد مربوط به ایثارگران در برنامه هفتم که در بند ج ماده ۳۱ گنجانده شده است به تصویب رسید. نمایندگان مجلس با اصلاحات زیر بند ج ماده ۳۱ را تصویب کردند. واژه های دهک بندی و تنقیح از متن ماده حذف شدند. البته دولت مکلف به اصلاح و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمات‌رسانی به ایثارگران شد.

بر این اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است با توجه به  شان و منزلت خانواده های شهدا و ایثارگران و ضرورت توسعه خدمت رسانی به ایشان از طریق مراجع ذیربط و با هدف تقویت عدالت و حمایت هدفمند، ارتقای اثربخشی و افزایش رضایتمندی جامعه هدف در ارائه خدمات، نسبت به اصلاح، تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدماترسانی به ایثارگران ازجمله قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تا پایان سال اول برنامه با ترتیبات قانونی اقدام نماید.

در ادامه بررسی ها جز ۸ بند ج ماده ۳۱ تصویب شد و سایر اجزا مجددا برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

اجزای بند ج ماده 31 برنامه هفتم توسعه به شرح ذیل می باشد:

۱-  فرزندان و همسران شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین مختلف برای شخص جانباز %۵۰ و بالاتر به استثنای حق پرستاری، کاهش ساعات کاری و حالت اشتغال، برخوردارند.

۲-  حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختیها از هر محل و تحت هر عنوان شامل بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون «جامع خدمات رسانی به ایثارگران»، شامل ایثارگران نمی شود.

۳-  همسران و فرزندان شهدایی که به صورت پیش از موعد یا عادی بازنشسته یا استعفا یا بازخرید شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می توانند با عدم کاهش حقوق و مزایای پست قبلی درصورت تنزل پست، به خدمت اعاده و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

درصورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی گیرد.

۴- کلیه فرزندان شهدایی که به دلیل حوادث ناشی از کار یا غیر ناشی از کار فوت یا به تشخیص کمیسیون پزشکی مربوطه از کار افتاده کلی و جزئی می گردند، به منظور حفظ کرامت خانواده شهدا و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن، ملاک برقراری مستمری آنان حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماه آخر منتج به فوت یا از کار افتادگی کلی یا جزئی بصورت کامل خواهد بود.

۵- کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل دردستگاه های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانند با حداکثر ده سال سنوات ارفاقی و براساس حقوق و مزایای مشمول حق بیمه آخرین ماه منتج به بازنشستگی با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

۶-  کلیه امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیص، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس که مورد نیاز جانبازان پنجاه درصد(%۵۰) درصد و بالاتر مصرح در قانون جامع خدمات رسانی می باشد به ایثارگران در قوانین مرتبط به همسران و والدین و فرزندان شهداء تسری پیدا می نماید.

۷- عبارت «برعهده دستگاه متبوع مستخدم» و «فرزند شهید» به ترتیب به بعد از کلمه شاغل و بازنشسته در بند «ب» ماده (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاحی ۱۳۹۷ اضافه میگردد.

۸- مواد (۸۶) تا (۹۱) قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ میگردد.

۹- متن زیرجایگزین بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه میگردد:

ذ- رزمندگان به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول ده درصد(%۱۰) معافیت از پرداخت مالیات موضوع ماده (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران میشوند.

۱۰-  مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری مییابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha