کد خبر 223756
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

«حیات» گزارش می دهد؛

ساخت یادمان برای شهدای امنیت و سلامت

ساخت یادمان برای شهدای امنیت و سلامت

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) از ساخت یادمان برای حدود 300 شهیدی که در غیرقطعات شهدا دفن هستند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) مکانی برای دفن 30 هزار شهید است و میعادگاهی برای افرادی محسوب می شود که با شهدا پیمان بسته و از آنان الهام می گیرند. به جرات می توان گفت هر روز و به ویژه روزهای پایانی هفته با قدم زدن در آنجا متوجه زیارت قبور شهدا توسط افرادی می شویم که خویشاوندی با آن شهید ندارند؛ اما به واسطه پیوندی دلی که میان آنها برای تعیین مسیر زندگی شان برقرار شده است، متوجه این ارتباط می شویم.

از طرفی در زمانی که کشور درگیر بیماری کرونا شده و ترس از این بیماری بر همه افراد سایه افکنده بود، عده ای از اعضای کادر درمان کشور جان بر کف گذاشته، در جبهه مبارزه با این بیماری جانشان را از دست داده و شهدای «مدافع سلامت» نام گرفتند. همچنین رهبر معظم انقلاب در ابتدای شیوع کرونا با پیشنهاد وزارت بهداشت برای شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، موافقت کرده و دستور پیگیری این موضوع را صادر کردند.

اما از زمان فوت این افراد تا زمان احراز شهادتشان، مراحل و پروسه ای زمانبر طی شد. در این مدت این شهدا در قطعات عمومی بهشت زهرا دفن شدند. شهدایی از این دست که جان بر کف در جبهه های متفاوت علمی، فرهنگی، پزشکی و امنیت کشور جنگیدند تا زمان احراز شهادتشان مشمول گذر زمان شدند، کم نیستند.

از آن جمله می توان به شهدایی در قطعه 231، شهید اندرزگو و شهید کاظمی آشتیانی اشاره کرد که به دلیل اینکه در قطعه شهدا دفن نشده اند، بسیاری از مردم از حضور و دفن این شهدا در بهشت زهرا اطلاعی ندارند و به گونه ای غریبانه در بهشت زهرا مدفون هستند.

محمدجواد تاجیک مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) در این رابطه و درباره شهدایی که در قطعات عمومی پیکر آنان دفن شده است، گفت: همانطور که می دانید امکان جابجایی قبور افراد، نبش قبر و به ویژه شهدا وجود ندارد. شهدایی مانند شهدای مدافع امنیت یا مدافع سلامت که در قطعه شهدا دفن نشده اند، قطعا امکان نبش قبر برای آنان نیز وجود ندارد؛ اما راهکاری هست که برای انتقال مزار شهدا می توان قالب بتنی گرفته، قبر را بلند کرد و در این پروسه نبش قبر صورت نمی گیرد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س)  در ادامه بیان کرد: در آرامستانها به دلیل اینکه دقیقا در چهار طرف مزار قبرهایی با فاصله نزدیک وجود دارد، امکان قالب گیری نیست و تمام درخواستهایی که صورت گرفته عملا امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: برای حدود 300 شهیدی که در غیرقطعات شهدا دفن هستند، یادمانی طراحی و در تمام قطعات عمومی که شهید در آن دفن است، ساخته خواهد شد. در واقع نماد هر قطعه ای که شهید در قطعات عمومی در آنجا وجود دارد، یادمان خواهد شد تا به جهت بصری جاذبه ای برای زیارت این عزیزان وجود داشته باشد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س)  اظهار کرد: غیر از شهدا درباره مفاخری که در قطعات عمومی وجود دارند و مردم شناختی نسبت به آنان ندارند، یادمانی ساخته خواهد شد. برای نمونه شهید کاظمی آشتیانی که رهبر انقلاب درباره ایشان صحبت می کنند در قطعات عمومی دفن است. برای مفاخر علمی و فرهنگی که در غیر قطعات خاص هستند برجستگی برای یادمان یا مزار آنان در نظر خواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha