کد خبر 220731
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

اهدای «سرو ایرانی» به مبتکران سبک‌های آموزش هنر

اهدای «سرو ایرانی» به مبتکران سبک‌های آموزش هنر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «جایزه ملی آموزش هنر» با عنوان «سرو ایرانی» برای تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر به هنرآموزان و مبتکران سبک‌های آموزش هنر اهدا خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ محمدحسین اسماعیلی با تشریح برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاییز امسال اظهارداشت: دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری در راستای وظایف تعیین شده و با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی به منظور تحقق اهداف و وظایف آموزشی گام برمی‌دارد.

وی گفت: بر همین اساس همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در فصل پاییز، امسال برای نخستین بار آیین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبا با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «جشن مهرهنر» در هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران برگزار شد.

اسماعیلی افزود: توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های هنرهای زیبا از اهداف مهم دفتر آموزش است که در همین راستا امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، پنج هنرستان هنرهای زیبا در شهرهای شاهرود، شیراز، لارستان، بندرعباس و میناب راه‌اندازی شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در مجموع هم‌اکنون ۶۵ هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور فعالیت دارند که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۷ هنرستان هنرهای زیبا در کشور تأسیس شده است و امید است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افزایش هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور تعداد آنها به یکصد هنرستان برسد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نخستین «عکسواره قدم قدم تا عشق» ویژه هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای سراسر کشور اظهارداشت: نخستین عکسواره «قدم قدم تا عشق»، به دنبال ثبت لحظه‌های ماندگار از آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و رویداد بزرگ پیاده‌روی اربعین، به صورت نمایشگاهی در گالری هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به نمایش درآمد، همچنین کتاب آثار برگزیده این عکسواره نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری دوره‌های تکمیلی و بازآموزی ویژه مدیران و هنرآموزان هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور افزود: دوره‌های آموزش ضمن خدمت ویژه مدیران و هنرآموزان و مدرسان هنرستان‌های هنرهای زیبا به منظور ارتقای سطح کیفی و تقویت امور آموزشی و پرورشی در هنرستان‌های هنرهای زیبا و اهمیت ارتقای حوزه‌های مدیریتی برای نخستین بار توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری تیرماه امسال برگزار شد و دومین دوره آن در پاییز امسال و از طریق سامانه lms (سامانه مدیری آموزشی) به صورت آنلاین برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان در این دوره ‌ها گواهی‌های معتبر اعطا خواهد شد.

برگزاری نخستین دوره «جایزه ملی آموزش هنر»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت آموزش هنر و جایگاه آن در همه مراکز آموزش هنر به خصوص هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور اظهارداشت: هنرستان‌های هنرهای زیبا با قدمتی بیش از یکصد سال با تربیت اساتید و هنرمندان بزرگی که در تاریخ سرزمینمان ماندگار شدند، توجه و نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و به منظور ترغیب هنرآموزان و مدیران مراکز آموزش هنر به تلاش بیشتر برای ایفای رسالت معلمی و انجام وظایف و مسئولیت‌های خود و ایجاد شرایط مطلوب برای رقابت سالم و سازنده در جهت رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت و قدردانی و تجلیل از مدیران و هنرآموزان برتر آموزش هنر در سطح استانی و ملی، نخستین دوره «جایزه ملی آموزش هنر» برگزار می شود.

بنا بر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی گفت: «جایزه ملی آموزش هنر» با عنوان «سرو ایرانی» به منظور تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبک‌های آموزش هنر و شرکت‌های دانش بنیان تخصصی آموزش هنر اهدا خواهد شد.

وی افزود: فرایند برگزاری این رویداد ملی از خردادماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و ستادهای ارزیابی و برگزاری در سطح هنرستان، سطح استان و سطح ملی تشکیل و مدارک متقاضیان با شاخص‌های چهارگانه مؤلفه‌های دانشی، تخصصی، عملکردی و اخلاقی، توسط اساتید برجسته داوری شده و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است تا جوایز برگزیدگان در آیین پایانی و مراسم اعطای جایزه ملی آموزش هنر اهدا شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این دفتر در حوزه تالیف کتب آموزشی هنر اظهارداشت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در پاییز امسال نظر گرفته‌ایم برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های آموزش هنر برای علاقه‌مندان است.

وی گفت: در این دفتر با تشکیل کارگروه تألیف کتب و تدوین استانداردهای رشته‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر، دروسی که منبع و کتاب ندارند تألیف و به روزرسانی شده‌اند و تاکنون ۲۵ عنوان کتاب درسی استانداردهای مهارتی رشته‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تألیف و منتشر شده است. این نمایشگاه با هدف آشنایی هنردوستان با کتب تخصصی آموزش هنر برگزار خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به طرح «آموزش هنر برای همه» که از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون دو دوره آن با موفقیت برگزار شده است، افزود: این طرح ابتدا در ۹ استان مرزی کشور آغاز و در سال بعد به تمامی استان‌های کشور تسری یافت و با توجه به استقبال صورت گرفته تاکنون ۷۲ هزار متقاضی، در دوره‌های آموزشی در رده‌های مقدماتی و تکمیلی به سه روش، حضوری، آنلاین و آفلاین ثبت‌نام کردند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سومین دوره این طرح در پاییز امسال اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای هنرستان‌های هنرهای زیبا، تدوین نظام جامع آموزش‌های فرهنگی هنری، طرح المپیاد آموزش هنر، انتشار فصلنامه آموزش هنر، طرح و تدوین برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌ها، گنجینه آموزش هنر و... بخش دیگری از برنامه‌های پیش روی این دفتر است که در حال برنامه ریزی مراحل نهایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha