کد خبر 220722
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

لزوم برنامه‌ریزی بیشتر در اجرای سند توسعه وقف قرآنی

لزوم برنامه‌ریزی بیشتر در اجرای سند توسعه وقف قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند توسعه وقف قرآنی متن خوبی دارد منتهی برای عملیاتی و اجرایی شدن باید برنامه ریزی بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی هفته وقف با موضوع تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی کشور گفت: خداراشکر دامنه رشدی که در سازمان اوقاف بوده در حال افزایش است. هیچ دوره‌ای مثل اکنون از لحاظ کارآمدی و موفقیت مانند این دوره از سازمان اوقاف و امورخیریه نبوده و کارآمدی و ارتقای بالایی در زمینه های مختلف داشته است از جمله مسابقات بین المللی قرآن کریم که به خوبی برگزار شد.

وی افزود: سند توسعه وقف قرآنی متن خوبی دارد و بحثی فرامتنی و بین موضوعی است منتهی برای عملیاتی و اجرایی شدن باید برنامه ریزی‌های بیشتری صورت بگیرد. مشکلی که در کشور داریم تورم اسنادی است، سندهایی که نوشته شده  و به آن ها عمل نمی‌شوند، بنابراین ما نیاز به سندهای اجرایی، انضمامی و عملیاتی داریم.

معاف با اشاره به اینکه در شش موضوع وقف قرآنی باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان داشت: ضلع اول در موضوع وقف قرآنی حوزه شرعیات است، مباحث حوزه وقف و حسن انجام کارها یکسری مسائل شرعی دارد که البته این موارد مسائل شرعی خودش را دارد،  وقف مشارکتی مباحث شرعی جدی دارد که در جای خودش اهل فن باید آن را حل کنندو نماینده ولی فقیه با توجه به تخصصش آن را برنامه ریزی کند.

وی افزود: ضلع دوم در وقف قرآنی مردم هستند. باید در وقف به آن بسیار توجه کرد تا معضل وقف حل شود، باید ساختار مردمی را ارائه کرد، متأسفانه کار مردمی جامع صورت نمی‌گیرد کار مردمی که گفته می‌شود یعنی فرآیندی که کار با مدل‌های تکنوکراتیک و سازمان‌های دولتی و فرهنگی  راه نمی‌افتاد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: ضلع سوم گفتمان سازی است که در حوزه وقف عقب هستیم، در بحث گفتمان سازی تلقی‌هایی که از وقف و واقف وجود دارد که  اشتباه است، به عنوان مثال برخی فکر می کنند واقفان فرد پیر و فرتوت هستند در صورتی که اینگونه نیست و این ذهنیت مردم است که از واقعیت بسیار فاصله دارد. وقف یک مفهوم در کشورمان دارد که انگار  توسط یک گروه خاصی این کار صورت می گیرد در صورتی که در گفتمان سازی همه این موارد لازم است اصلاح شود.
همین وقف مشارکتی به مسئله گفتمان سازی می تواند کمک کند.

معاف گفت: ضلع سوم در وقف قرآنی تلقی قرآن است، تلقی قرآن متفاوت است و تلقی در سال 47 و مربوط به گذشته است، تمامی برنامه‌هایی که رایزنان از قرآن آورده بودند گفتند تلقی سکولار تنها هنرهای قرآنی و آموزش قرآن است. وقتی تلقی از قرآن برای وقف اینگونه است و در راستای پژوهش قرآنی کاری انجام نگیرد این مشکل پیش می آید. آن تلقی‌ از قرآن که مقصود امامین انقلاب بوده هنوز ظهور و بروز پیدا نکرده است. در وقف هم همین امر خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ضلع بعد بحث نظام اقتصادی و مباحث نظام اقتصادی است، این عملیات خائنانه‌ای که در دو دهه اخیر داشتیم کسانی که در این موارد مطرح می‌شود هدف عدم ترویج فرهنگ قرآنی است، لازم است در این مورد بحث شفافیت در این مورد تعریف شود. 
در این مورد بحث مولد سازی است که لازم است ایجاد صندق های قرض الحسنه ای ایجاد شود که مردم بتوانند بهره ای از آن ببرند. ضلع ششم ساختارها، ساخت ها است که از جمله مباحث دانش بنیان ها است. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر همه این اضلاع می شود بحث و تبادل نظر و فکر کرد، ما در موضوع فعالیت های قرآنی و توسعه فعالیت های قرآنی عقب هستیم و این مورد در کل دنیا همین گونه است و لازم است با توجه به بحث سند توسعه وقف قرآنی این اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha