کد خبر 220688
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

لزوم برنامه ریزی و گفتمان سازی در ترویج وقف قرآنی در مدارس 

لزوم برنامه ریزی و گفتمان سازی در ترویج وقف قرآنی در مدارس 

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد ویژه‌مان برای وقف قرآنی تولید پویانمایی، نوشتار، کتب و برنامه‌های غیر درسی در زمینه قرآن و داستان‌های قرآنی است که البته زمینه‌های آن در آموزش و پرورش فراهم است. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ اصغر باقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی هفته وقف با موضوع توسعه وقف قرآنی گفت: امروز بیش از 16 میلیون و هشتصد دانش‌آموز علاوه بر جمعیت معلمان و فرهنگیان در مدارس حاضر شده‌اند. بنابراین با احتساب خانواده‌های دانش آموزان جمعیت زیادی را شامل می شوند، از آنجایی که آموزش و پرورش دارای ارکان مختلف و برنامه ریزی‍‌های متفاوتی است امر وقف نیز یکی از مواردی است که در آموزش و پرورش مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: در اهمیت وقف باید گفتمان سازی را ایجاد کنیم، در این امر در سه گروه دانش آموزان، اولیاء و فرهنگیان باید برنامه ریزی صورت بگیرد. 

باقرزاده با اشاره به ترویج فرهنگ قرآنی بیان داشت: پیشنهاد ویژه‌مان تولید پویانمایی، نوشتار، کتب و برنامه‌های غیر درسی در زمینه قرآن و داستان‌های قرآنی است که البته زمینه‌های آن در آموزش و پرورش فراهم است، از لحاظ آوایی نیز سرودهای قرآنی برگزار می‌شود. همچنین در شبکه‌های مجازی از جمله شاد می توان پویش‌های مختلفی را ایجاد کرد. 

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش درباره وقف قرآنی گفت: در وقف باید از کنشگری دانش‌آموزان استفاده کنیم، که در این راستا در پنج محور ایمان، نشاط، امید، خردورزی و هویت برنامه ریزی شده است. 

وی با اشاره به پنج محور وقف قرآنی افزود: فعالیت محور ایمان، اقامه نماز است که ارتباط با وقف دارد، زیرا برخی ساخت نماز خانه با وقف صورت گرفته است، دومین محور که نشاط است با شرکت دانش‌آموزان با پویش‌ها، رویدادها و مسابقات که زمینه آن در مناسبت های مختلف وجود دارد، فراهم می‌شود. سومین محور امید است که سفرهای تربیتی اردوهای یک روزه را فراهم کرده ایم که این امر در روحیه بچه ها تاثیر گذار است.

باقرزاده ادامه داد: محور چهارم خردورزی است که در این محور پرسش، پاسخ و رفع شبهات را در نظر گرفته‌ایم. محور پنجم نیز هویت است که دانش آموزان می توانند با شرکت در مسابقات و پویش ها در این امر شرکت کنند. 

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: وقف مشارکت قرآنی بسیار لازم است مورد بررسی قرار بگیرد و در کل کشور توسعه یابد. در این وقف بعد از پرس و جو، و ارائه برنامه ها دعوت از خانواده ها می کنیم که وجوهاتی را واریز کنند که صرف مجموعه هایی شود که فعالیت‌های قرآنی را عهده دار شوند. حتی وقف تجهیزات و اقلام غیر نقدی پیش بینی کرده اند که در یک استان انجام شده و می تواند در کل کشور گسترش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha