کد خبر 219955
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲

حمایت بنیاد علم ایران از دوره پسادکتری پژوهشگر و پژوهشگر مروج در حوزه ترویج علم

حمایت بنیاد علم ایران از دوره پسادکتری پژوهشگر و پژوهشگر مروج در حوزه ترویج علم

بنیاد ملی علم ایران در راستای تحقق اهداف خود در امر حمایت از پژوهش در دوره‌های تحقیقات تکمیلی در نظر دارد دوره پسادکتری پژوهشگر و پژوهشگر مروج در حوزه ترویج علم را برگزار کند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ توسعه و ترویج علم و فناوری در کشور مستلزم سرمایه‌گذاری بر پژوهش و ترویج آن و زیرساخت‌های مرتبط است. بنیاد ملی علم ایران در راستای مأموریت‌های خود برای کمک به توسعه زیرساخت‌های پژوهش و ترویج آن در کشور، برنامه حمایت از دوره پسادکتری ترویج علم را تعریف کرده است تا افزون بر استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها، ترویج و عمومی‌سازی علم در کشور را به بخش جدایی‌ناپذیر پژوهش تبدیل کند.

ترویج علم به مفهوم تلاش برای بازتاب اندیشه‌های علمی به روشی است که تمام افراد بتوانند مفاهیم اساسی علم را درک کنند، به عبارت دیگر ترویج علم هر فعالیتی است که برای همگانی‌کردن علم، گسترش تفکر علمی و علاقه‌مند کردن مردم یا گروه‌هایی از آنها به علم و فعالیت‌های علمی صورت می‌گیرد. به بیان دیگر ترویج علم، سازگارکردن و تعدیل اندیشه‌ها و یافته‌های پیچیده علمی است تا مخاطبان غیرمتخصص یا عامه بتوانند آن را دریابند.

پژوهشگر پسادکتری پژوهشگر- مروج: کسی است که علاوه بر پژوهش، به مطالعه شیوه‌هایی می‌پردازد که بتواند یافته‌های خود را به گروه‌های مختلف جامعه منتقل کند. او باید بتواند نتیجه فعالیت پژوهشی خود را به صورت همگان‌فهم در قالب‌های مختلف ارائه کند.

فارغ‌التحصیلان همه رشته‌ها می‌توانند متقاضی این دوره باشند، ولیکن افرادی که پایان‌نامه یا فعالیت مورد تأیید و مرتبطی در زمینه ترویج علم داشته باشند، در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین قالب حمایت‌ها شامل دوره پسادکتری عادی و دوره پسادکتری پژوهشگر- مروج است.

دوره پسا دکتری عادی: دوره معین پژوهشی که طی آن پژوهشگران مستعد جوان پس از اخذ مدرک دکتری، با نظارت یک عضو علمی برجسته و صاحب تجربه تحقیقاتی به پژوهش می‌پردازند.

دوره پسادکتری پژوهشگر- مروج: دوره معین پژوهشی که طی آن پژوهشگران مستعد جوان علاقه‌مند و دارای سابقه فعالیت‌های ترویجی پس از اخذ مدرک دکتری، با نظارت یک عضو علمی برجسته و صاحب تجربه تحقیقاتی به پژوهش می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha