کد خبر 218288
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛  

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

نتایج رالی بازارها در ۶ ماهه نخست امسال حاکی از پیشتازی بازدهی سپرده های بانکی نسبت به سایر بازارهاست. اما آیا ۶ ماهه دوم سال نیز با این چشم انداز می توان در بانک سپرده گذاری کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ هرچند برخی تحلیلگران معتقدند بازدهی بازارها در ۶ ماهه نخست سال می‌تواند نقشه راه مناسبی برای سرمایه گذاران برای شش ماهه دوم سال باشد؛ اما جهش نرخ ارز در آبان ماه سال ۱۴۰۱ و بازدهی چشمگیر سایر بازارهای دارایی این نظریه را رد می کند.

نکته مهم برای سرمایه گذاری در سال جدید به گشایش های سیاسی و اقتصادی امسال برمی گردد؛ در ماه ها و به ویژه در روزهای اخیر با انتشار اخبار گسترش روابط سیاسی تهران با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه، همه بازارهای دارایی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

دلایل رکود بازارها در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

با بهبود روابط سیاسی، علاوه بر تخلیه حباب طلا، بازار ارز نیز در آرامش به سر می برد. این در حالی است که با افزایش صادرات نفت می‌توان انتظار داشت که گشایش های ارزی خوبی برای تهران در ادامه این مسیر اتفاق بیفتد.

نگاهی به بازارها در ۶ ماهه نخست سال می تواند راهنمایی برای سرمایه گذاران برای ورود به بازارها باشد.

حباب سکه تخلیه شد

خانواده سکه طلا در ۶ ماهه نخست سال پرچمدار کاهش قیمت بوده اند. سکه امامی که تا ۳۷ میلیون تومان در واپسین روزهای اسفندماه پیشروی کرده بود، در روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور به رقم ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

نیم و ربع سکه قطعاتی بودند که در مقایسه با سکه طرح جدید، ریزش بی سابقه ای را تجربه کردند. هر قطعه ربع سکه در بازار در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۲.۵۴ درصد افت کرد و نیم سکه طلا نیز در مدت مشابه ۲۰.۲۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که جو حاکم بر بازار سکه در آخرین روزهای شهریورماه، ریزشی بود.

اسکناس آمریکایی در مسیر کاهش

نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی که تا ۶۰ هزار تومان نیز پیشروی کرده بود؛ در واپسین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ به ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. دلار در بازار پایانی شهریور به ۴۹ هزار و ۱۸۰ تومان رسید تا ۳.۱ درصد رشد را در شش ماهه نخست امسال تجربه کند.

مهم ترین عاملی که قیمت دلار را از قله ۶۰ هزار تومان پایین کشید، بهبود روابط سیاسی با کشورهای خارجی و به ویژه گسترش آن با کشورهای منطقه بود؛ «از سرگیری روابط سیاسی-اقتصادی تهران با عربستان»، «ادامه مذاکرات رفع تحریم با کشورهای غربی»، «آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی در عراق و کره‌ جنوبی»، «تبادل زندانیان با آمریکا» و... بخشی از دلایلی است که بازار دلار و ارز ایران را تحت تاثیر قرار داد. بانک مرکزی به عنوان بازارساز با دستیابی به منابع ارز می تواند بازار را به خوبی در ماه های آینده مدیریت کند.  

بورس در رکود

شاخص ‌کل بورس تهران در شش ماهه نخست سال جاری شاهد رشد ۸.۲ درصدی بود و آخرین روز کاری را در سطح ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۸۸ واحدی به پایان برد.

کلیه بازیگران بازارهای دارایی داخلی در نیمه نخست سال‌ در حفظ ارزش سرمایه خود در مقابل تورم ناکام ماندند و بازدهی غالبا منفی را به ثبت رساندند، اما در افق یک ‌ماهه یعنی شهریورماه وضعیت بورس نسبت به سایر بازارهای دارایی اوضاع و احوال بهتری داشت. شاخص‌ کل بورس تهران در شهریورماه ۱۴۰۲ توانست با رشد ۹.۴ ‌درصدی تابستان امسال را در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی به پایان ببرد.  

رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شد

انتشار هر گونه آمار در حوزه مسکن هرچند ۱۰ ماه است که متوقف شده؛ اما براساس سخنان وزیر راه و شهرسازی، رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

البته بررسی آمارها در مورد قیمت مسکن در تهران گویای رشد است؛ به طوری که در تابستان که شاهد افزایش تقاضا؛ چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره هستیم و بررسی های «حیات» نشان می دهد قیمت ها در این حوزه بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.

هرچند سرمایه گذارانی که وارد حوزه مسکن می شوند، از نوع سرمایه گذارانی هستند که به صورت بلندمدت به بازدهی این بازار فکر می کنند و تجربه نشان داده با وجود رکود در این بازار، اما هیچ گاه بازدهی این بخش منفی نشده است.

چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟

«در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟» این سوالی است که در ذهن بسیاری از مردم است تا ارزش سرمایه های خود در مقابل تورم را حفظ کنند. کارشناسان معتقدند در امر سرمایه‌گذاری نمی‌توانیم برای همه نسخه مشابهی ارائه دهیم و اگر فردی سرمایه‌ای دارد باید «تخم مرغ های خود را در یک سبد نچیند!» و در بازارها سرمایه‌گذاری کند اما به صورت متنوع.

یک سرمایه گذار اما باید قبل از «سرمایه‌گذاری»، به فکر «حفظ ارزش پول و دارایی» خود باشد. از همین رو، وی باید بازدهی بازارها را بررسی و با تخصصی که در هر بازار دارد در آن سرمایه گذاری کند.

این طیف باید فارغ از جو هیجانی بازارها و در همین شعاع حرکتی که گفته شد، ارزش دارایی خود را «حفظ» کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha