کد خبر 216553
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

اولتیماتوم به خودروهایی که استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند

اولتیماتوم به خودروهایی که استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به بیان توضیحاتی درباره دلیل اصرار سازمان متبوعش بر رعایت استانداردهای ۸۵ گانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محمد رضا درگاهی معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در برنامه تهران بیست در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: تولید کننده مسئول کیفیت خودرو است و خودروسازان موظف هستند کیفیت را در خودروی تولیدی رعایت کنند. وزارت صمت به عنوان متولی وظیفه  نظارت بر کیفیت خودرو  است و باید به مردم  و سازمان استاندارد پاسخگو باشد. در سازمان استاندارد سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده وجود دارد. 

وی افزود: سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر وزارت صمت و .... را دارند. روسیه استانداردهای خود را کم نکرده است. این موضوع که روسیه ۴۰ استاندارد را کم کرده از ریشه غلط است، روسیه بالای ۱۲۰ استاندارد برای خودروهایش دارد.  

درگاهی ادامه داد: در حال بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه هستیم که ممکن است بعد از بازنگری این استانداردها افزایش یا کاهش یابد.  

درگاهی توضیح داد: استانداردهای ۸۵ گانه که ۹ مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود در دولت سیزدهم رفع تعلیق شد. مقرر  شده تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵ گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود. علاوه بر این خودروسازان مجبور شده اند تا ۳ سال خدمات پس از فروش بدهند. 

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: متولی حوزه خودرو وزارت صمت است نه سازمان استاندارد. بر اساس قانون ساماندهی خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس، متولی این حوزه وزارت صمت است و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت دارد. 

درگاهی گفت: هر لحظه احساس کنیم وزارت صمت و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده اند، تاییده ی آنها را ابطال یا تعلیق می کنیم، ما چک سفید امضا به خودروساز نداده ایم به عنوان مثال سال قبل باک بنزین یکی از خودروسازان مشکل داشت که خودروساز موظف شد  کل خودروها در سراسر کشور را فراخوان دهد و این وضعیت مجددا چک شود.

تولید خودروی قدیمی سود بیشتری برای خودروساز دارد

رسول سلیمانی کارشناس حوزه خودرو در ادامه این برنامه گفت:  پایین بودن کیفیت خودرو به سیاست های صنعتی کشور برمی گردد. اگر خودرو ساز خودروی قدیمی تولید کند سود بیشتری نصیبش می شود و دیگر هزینه تحقیق و توسعه نمی دهد. خودروسازان انگیزه و توان مالی لازم برای ساخت خودروی جدید ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha