کد خبر 216392
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با «حیات»:

مسابقات قرآن کریم، بهترین محمل برای رشد افراد است / برگزاری مسابقات بزرگ استعدادیابی ویژه نوجوانان و جوانان قرآنی

مسابقات قرآن کریم، بهترین محمل برای رشد افراد است / برگزاری مسابقات بزرگ استعدادیابی ویژه نوجوانان و جوانان قرآنی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز اگر در عرصه اجتماعی به قهرمانان قرآنی کشورمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تقریباً هر کسی که نام و نشانی دارد و در بین مردم با عنوان قهرمان قرآنی شناخته‌شده، همه از افتخارات شرکت در مسابقات است.

حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره برگزاری مسابقات قرآن کریم در این سازمان گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه، دو مسابقه مهم قرآنی را همه ساله برگزار می‌کند؛ یکی مسابقه سراسری جمهوری اسلامی و دیگری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است. در کشور، مهم‌ترین مسابقات، مسابقات داخلی است که تحت عنوان مسابقات سراسری جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود.

وی افزود: مسابقات بین‌المللی هم به نوعی بزرگ‌ترین رویداد قرآنی در دنیا محسوب می‌شود که البته به‌لحاظ فنی نقطه نظرات متفاوت است؛ خیلی‌ها معتقدند که مسابقات داخلی جمهوری اسلامی ایران سطح آن به‌ لحاظ رقابت بالاتر از دیگر مسابقات است که البته بنده نیز با این مورد موافقم و تأیید می‌کنم. 

وی ادامه داد: سطح رقابت در داخل کشور بسیار سخت است و قاریان نیز همگی خوش‌خوان، مسلط و با دانش پا به عرصه تلاوت گذاشته‌اند؛ این‌که عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام را به این رقابت‌ها می‌دهیم به این دلیل است که کمتر رویدادی پیش می‌آید که از سطح محله، شهرستان، استان و مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی آغاز شده و در نهایت ساختاری مستقل، مخصوص مسابقات در تشکیلات اداری و حاکمیتی داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که کمتر مسابقه‌ای در دنیا وجود دارد که عالی‌ترین مقامات دنیا در آن کشور اهتمام ویژه به برگزاری آن داشته باشند، گفت: بعد از مسابقات بین‌المللی همه ساله به‌اتفاق قاریانی از کشورهای مختلف محضر مقام معظم رهبری شرفیاب می‌شویم که قاریان در آنجا قرآن را تلاوت می‌کنند و محفل بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری سرلوحه مسیر آینده فعالیت‌های قرآنی ما خواهد بود. سخنرانان افتتاح و اختتام مسابقات معمولاً رؤسای قوا از جمله رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه، وزرای محترم، مقامات عالی لشکری و کشوری هستند که این نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی به فعالیت‌های قرآنی است.

بیش‌از چهل شبکه، مسابقات بین المللی قرآن را به‌صورت زنده پخش کردند

مجیدی مهر بیان داشت: در حوزه رسانه، مسابقات بین‌المللی ایران مسابقات ویژه‌ای است، چرا که کم‌تر مسابقاتی در دنیاست که این میزان توجه رسانه‌ای را به خود جلب می‌کند. تقریباً همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به نوعی درگیر برگزاری مسابقات هستند؛ حالا برخی پخش زنده دارند و  بعضی‌ها بخش‌هایی از مسابقه را پخش می‌کنند و برخی گزارش، مستند خبر و خیلی موارد دیگر درباره مسابقات را تولید می‌کنند.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد این بود که رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی نیز پای کار مسابقات آمدند و فرکانس رایگان پخش مسابقات بین‌المللی را در اختیار بیش از 175 شبکه تلویزیونی و 57 شبکه رادیویی قرار دادند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:  سال گذشته طبق آمار، بیش‌از چهل شبکه ماهواره‌ای، مسابقات را به‌ صورت زنده و مستقیم پخش کردند که این اتفاق برای شروع کار خیلی خوب بود؛ البته امیدواریم که آن اتحادیه‌ای که به‌ نام رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی نام‌گذاری شده، کل این شبکه‌ها را زیر بار پوشش مسابقات بیاورد و ما شاهد این باشیم که به‌ معنای واقعی، این رویداد، رویدادی جهانی و بین‌المللی باشد.

شاخصه‌ اصلی مسابقات قرآن کریم در ایران عدالت محوری است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مسابقات ایران این است که وقتی شرکت‌کننده‌ای پا به عرصه مسابقات می‌گذارد، بین آن شرکت‌کننده و شرکت‌کننده جمهوری اسلامی هیچ فرقی نیست. برای ما از قبل هیچ برنامه‌ای مشخص نیست که ایرانی اول می‌شود یا از سایر کشورها قرار است مقام بیاورند.

وی افزود: شاید در برخی از مسابقات دنیا _بنا به بعضی سیاسی‌کاری‌ها یا برخی موضوعات دیگر_ آن‌چیزی که  در نتایج  قابل پیش‌بینی بوده محقق نشود؛ یعنی اگر تصور می‌کردیم که یک ایرانی اول می‌شود، می‌بینیم که رتبه‌ای کسب نکرده که این مورد، بخشی از آن ممکن است مربوط به این موضوعات باشد و بخشی از آن به تفاوت‌های آیین‌نامه‌ای و عدم شفافیت آیین‌نامه‌ها در برخی کشورها برگردد.

مجیدی مهر با اشاره به موضوع عدالت محوری در مسابقات قرآن گفت: در کشورهای مختلف نسبت‌ به این‌ موضوع اهتمام خاصی ندارند. تنها بنده این مطلب را نمی‌گویم، بلکه شرکت‌کننده‌هایی که از ایران به کشورهای مختلف رفتند، می‌گویند تا لحظه تلاوت حتی نمی‌دانستند در چه بخش‌هایی به چه صورت به آن ها نمره داده شد؛ ولی در مسابقات ایران این‌گونه نیست. از همان لحظه‌ای که  فراخوان ثبت‌نام به سفارت‌های جمهوری اسلامی، نمایندگی‌های فرهنگی ایران، جامعة المصطفی و موسسات بزرگ دینی و قرآنی در دنیا داده می شود، همه‌چیز به پیوست آن فراخوان است؛ یعنی تا انتهای مسابقات را دانش خواهید داشت و می‌دانید که چه اتفاقاتی در ایران رخ می‌دهد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی مسابقات ایران، مؤلفه عدالت محوری است. اگر یک ایرانی اول شود طبیعتاً ما خوشحال می‌شویم ولی ما به‌عنوان برگزارکنندگان مسابقات، بستر را فراهم می‌کنیم که هر کس بتواند شایستگی خودش را نشان دهد. داوران ما داوران بسیار حاذقی هستند و هیچ‌گاه تحت تأثیر ستاد برگزاری قرار نمی‌گیرند. در بعضی از مسابقات، ممکن است جهت‌گیری‌هایی در هیئت داوران وجود داشته باشد؛ اما ما در ستاد تلاش می کنیم حتی با کوچک‌ترین جهت‌گیری  از آن تخلف جلوگیری کنیم تا این مؤلفه ها به بهترین شکل صورت بپذیرد.

امسال سال رویایی و خاطره انگیزی برای مسابقات بین المللی قرآن کریم خواهیم داشت

مجیدی مهر با اشاره به استقبال مردم از مسابقات بین المللی قرآن کریم در سال گذشته بیان داشت: در مسابقات بین المللی قرآن کریم در سال گذشته با وجود این‌که بعد از دوره کرونا اولین دوره‌ای بود که به‌ صورت حضوری برگزار شد، استقبال مردمی خیلی خوب بود. تقریباً بعد از هفت سال مسابقات دوباره به سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگشت و مجدداً سالن مملو از جمعیت شد؛ با این حال تصورم این است که شاید خیلی‌ها در سال گذشته هنوز در فضای کرونایی بودند و نتوانستند در این مجالس بنشینند، امسال فکر می‌کنم سال رؤیایی و خاطره‌انگیزی هم به ‌لحاظ تعداد کشورهایی که در مسابقات هستند و هم حضور پر شور مردم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته هشتاد کشور از پنج قاره جهان نمایندگانشان را به جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند، امسال برآورد ما این است که این عدد به بیش‌ از نود کشور برسد و به نوعی رکورد تمام ادوار گذشته مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران شکسته شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طبق برآوردهایمان امسال حضور مردم حضور مغتنمی خواهد بود، برنامه‌های مختلفی را برای مردم در حاشیه مسابقات پیش‌بینی کرده‌ایم. در نمایشگاه جنبی که در حاشیه مسابقات برقرارخواهد شد به‌ویژه برای حوزه کودکان و نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم.

مجیدی مهر گفت: امیدواریم در آن هشت روز برگزاری مسابقات، برگ زرین دیگری در تاریخ فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

زمان شروع مسابقات بین المللی قرآن کریم 1402 

مجیدی مهر با اشاره به زمان برگزاری مسابقات قرآن کریم بیان داشت: مسابقات قرآن کریم در محدوده زمانی ایام مبعث نورانی حضرت محمد (ص) برگزار خواهد شد. احتمال دارد مسابقات امسال در روزهای آغازین ماه شعبان نیز باشد و در دهه پایانی بهمن‌ماه، مرحله نهایی مسابقات به‌صورت حضوری در سالن اجلاس کشورهای اسلامی با سخنرانی ریاست محترم جمهور برگزار می‌شود.

مسابقات بهترین محمل برای رشد افراد است /  امسال مجدداً دو رشته اصلی حفظ و قرائت با شیوه جدیدی به مسابقات برمی‌گردد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اساساً مسابقات یکی از بسترهای اصلی استعدادیابی اعم از رشته‌های ورزشی، هنری و  مباحث قرآنی است که مباحث قرآنی، لطافت‌ها و هنرمندی‌های خاص خودش را دارد. امروز اگر در عرصه اجتماعی به قهرمانان قرآنی کشورمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تقریباً هر کسی که نام و نشانی دارد و در بین مردم با عنوان قهرمان قرآنی شناخته‌شده، همه از افتخارات مسابقات است. یعنی آن‌ها افرادی هستند که در مسابقات توانستند توانمند شوند و به مردم هم شناسانده شدند؛ لذا مسابقات بهترین محمل برای رشد افراد است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته مسابقات جمهوری اسلامی ایران به دو بخش زیر شانزده سال و بالای شانزده سال تقسیم می‌شد، بعدها تغییراتی ایجاد  کردند و مسابقات به دو بخش بالای هجده سال و پایین هجده سال تقسیم شد.

مجیدی مهر با بیان ایراداتی درباره واگذار شدن افراد پایین‌تر از هجده سال برای مسابقات قرآنی به آموزش‌وپرورش گفت: یکی از ایرادات این بود که تنها دانش‌آموزانی که حتماً در یکی از پایه‌های تحصیلی مشغول تحصیل بودند، می‌توانستند در مسابقات آموزش‌وپرورش شرکت کنند؛ این‌جا چند سؤال مطرح می‌شود که افراد مستعدی که طلبه هستند یا به هر دلیلی ترک تحصیل کرده‌اند و دیگر دانش آموز نیستند ولی سنشان در محدوده مسابقات بود؛ نمی‌توانستند در مسابقات حضور داشته باشند. از این رو امسال مجدداً دو رشته‌ اصلی حفظ و قرائت، با شیوه جدیدی به مسابقات برمی‌گردد؛ ضمن آن‌که همان شاکله آموزش‌ و پرورش را نیز حفظ و تقویت می‌کنیم. همچنین بخش ویژه زیر هجده سال را مجدداً برمی‌گردانیم که همه مستعدان قرآنی بتوانند در مسابقات شرکت کنند که این می‌تواند شروعی برای ایجاد جریان استعدادیابی در کشور باشد.

نخبه گزینی و نخبه پروری اهتمام ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه است / برگزاری مسابقات بزرگ استعدادیابی ویژه نوجوانان و جوانان قرآنی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ریاست سازمان اوقاف که نماینده معزز ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه است، اهتمام ویژه‌ای به نخبه گزینی و نخبه پروری دارد. ریاست سازمان اوقاف دستور دادند که مسابقاتی به نام جایزه بزرگ استعدادیابی برای نوجوانان و جوانان از محدوده سنی 14تا 22 سال راه‌اندازی شود.

وی افزود: این مسابقات با جوایز بسیار ارزشمندی که میزان جوایزش حتی از مسابقات بین‌المللی نیز ممکن است پیشی بگیرد، برگزار می‌شود. نکته قابل توجه این است که مسابقات فقط داخلی هستند و هدف از برگزاری این رقابت‌ها یافتن استعدادهایی است که شاید در طول سنوات گذشته زیر سایه برخی از بزرگان تلاوت قرار گرفتند و نتوانستند از مراحل پایین‌تر به مسابقات بیایند.

مجیدی مهر بیان داشت: این شکست سنی و محدود کردن سن باعث خواهد شد که نسل قبل به نوعی نتواند در کنار این افراد رقابت کند و ما بتوانیم بهتر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بشناسیم، در همین راستا نیز مجمع قاریان نوجوان را هم‌زمان با عید غدیر راه‌اندازی و به نوعی افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: در این طرح جمع کثیری از نوجوانان از شهرهای مختلف کشور آمدند که در فاز اول از دوازده استان حضور داشتند و در مرحله بعد که به امید خداوند در ماه ربیع‌الاول خواهد بود اجتماع دوممان برگزار می‌شود ؛ برآورد ما این است این اجتماع به بیش‌ از هزار نفر برسد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان ایجاد مجمع قاریان نوجوان گفت: هدفمان این است که مجمع قاریان نوجوان را تبدیل به بنیاد قاریان و حافظان نوجوان کنیم که به نوعی این کار سبب تشکیلات محوری استعدادیابی و نخبه‌پروری در کشور می‌شود. به‌نظرم اگر این اتفاق رخ بدهد شاهد این خواهیم بود که شاید در سه الی پنج سال آینده نسل جدیدی از تلاوت در کشور آغاز به‌کار خواهد کرد.

 مجیدی مهربیان داشت: این امید وجود دارد که حتی در سه تا پنج سال آینده در مسابقات رده سنی آن‌هایی که در بخش بزرگسالان هم در مسابقات حضور پیدا می‌کنند همین محدوده سنی هجده تا بیست و دو ‌ساله باشند و ما سایر عزیزان را بتوانیم به سمت شاگرد پروری،  تقویت جلسات قرآنی، داوری، تدریس و مواردی دیگر که می‌تواند به‌ همین جریان استعدادیابی کمک کنند سوق دهیم.


شناسایی مجریان قرآنی توسط سازمان اوقاف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کار مشترک دیگری که با مجموعه شورای عالی قرآن در راستای استعدادیابی انجام شد، تشکیل تیم ملی «ب» جمهوری اسلامی ایران بود. یک تیم ملی «الف» داریم که البته متشکل از بزرگان قرائت در کشور است که البته هنوز انتخاب قطعی نسبت ‌به نفرات انجام نشده، اما تیم ملی «ب» اکثراً متشکل از افرادی هست که سنشان معمولاً زیر بیست و دو سال است. این‌ها به نوعی طلایه‌داران عرصه تلاوت در نسل آینده کشور هستند که همان جریان استعدادیابی می شود. 

وی افزود: برای اولین‌بار بعد از انقلاب اسلامی ایران سازمان اوقاف رأساً اقدام به شناسایی مجریان معارفی و قرآنی در کشور کرده‌ است که آن‌ها هم بتوانند محافل قرآنی را اجرا کنند و هم بتوانند در آینده به نوعی نیازهای رسانه ملی را تأمین کنند. از حدود هشتصد نفری که ثبت‌نام کرده بودند به سیصد نفر و بعد سیصد نفر به پنجاه و هفت نفر خانم و آقا رسیدند که از پایان شهریور ماه به امید خداوند دوره‌های عملی آن‌ها تحت نظارت سازمان صدا و سیما آغاز خواهد شد.

مجیدی مهر گفت: امیدواریم این افراد هم بتوانند در کنار قاریان نوجوان و جوان کشورمان که به جامعه معرفی می‌شوند به‌عنوان حلقه‌ی دیگری از فعالیت‌های قرآنی باشند و  بتوانند به عنوان نسل جدیدی از مجریان جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند. هرچقدر در حوزه استعدادیابی جوانان و نوجوانان برای معرفی چهره‌های جدید سرمایه‌گذاری شود، بازهم جا دارد و ظرفیت بسیار بزرگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha