کد خبر 216015
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

«حیات» از قیمت های شوکه کننده بازار لوازم التحریر گزارش می دهد؛

کام تلخ خانواده های ایرانی در بازار لوازم التحریر

کام تلخ خانواده های ایرانی در بازار لوازم التحریر

این روزها بازگشایی مدارس با طعم گرانی کام بسیاری از خانواده های ایرانی را تلخ کرده است به نحوی که اگر یک پدر کاگر بخواهد تنها برای یک فرزند خود لوازم‌التحریر، کفش و یونیفرم بخرد، باید رقمی حدود ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان هزینه کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، "باز آمد بوی ماه مدرسه/ بوی بازی های راه مدرسه" ماه شهریور از نیمه گذشت و این بوی پیچیده در شهر همان بوی ماه مدرسه ها است.

شهریور به ایستگاه پایانی رسیده است و این روزها تب و تاب خرید اقلام ویژه مدرسه و لوازم التحریر به اوج خود رسیده است.

خانواده ها پس از بازگشت از سفرهای تابستانی خود در راه ثبت نام مدارس فرزندان و به تبع خرید یونیفرم مدرسه، کوله پشتی و لوازم تحریر هستند.

به همین خاطر بازار نوشت افرازها داغ شده و پس از گذشت یک سال مجدد رونق گرفته است. البته در کنار تردد خانواده ها در فروشگاه های نوشت افزار، بساط دست فروش ها نیز رواج یافته است.

قیمت های لوازم التحریر ترمز بریده

اما امسال بیش از هر زمان دیگری پدران و مادران دانش آموزها مستاصل و نگران هستند. قیمت اقلام نوشت افزار به شدت بالا است و با جیب بیش از 70 درصد مردم همخوانی ندارد. بطوریکه حتی توان خرید این اقلام از دست فروش های کف بازار نیز برای بسیاری از خانواده ها امکان پذیر نمی باشد.

به همین خاطر برآن شدیم تا با حضور در راسته لوازم التحریر بازار تهران قیمت ها را جویا شویم و با برخی از فروشندگان و خریداران گفتگو کنیم.

حاج احمد از قدیمی های راسته لوازم التحریر بازار تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با اشاره به اینکه امسال به علت افزایش قیمت ها میزان مراجعه خانواده ها به این راسته کاهش یافته است، گفت: تا چند سال گذشته، اکثر خانواده ها معتقد بودند با خرید اقلام فانتزی و لوکس می توانند اشتیاق فرزندان خود به درس خواندن را افزایش دهند اما این روزها با نرخ های نجومی این اقلام، توان خرید خانواده ها به شدت کاهش یافته است و اکثر همان خانواده ها سعی می کنند با خرید اقلام ارزان تر از دست فروش ها لوازم مورد نیاز فرزندان خود را تامین کنند.

بازار مغازه دارها کساد و بازار دستفروشان پر رونق

وی در این باره ادامه داد: این روزها ما بازاری ها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانواده ها پس از حضور در فروشگاه ها و جویا شدن قیمت ها از خرید منصرف شده و به امید نرخ های ارزان تر به سوی دست فروش ها می روند.

از حاج احمد خداحافظی کرده و در این راسته راهی می شوم، تعدادی از والدین در کنار فرزندان خود در بازار در حال گشت هستند و برخی از آن ها بسته های خریدی در دست دارند اما به گواه فروشندگان این راسته، آمار خریداران به شدت کاهش یافته است و به نحوی که در مقایسه با سالیان گذشته، وضعیت بازار کساد بوده است.

به سراغ بانوی جوانی که با فرزندان دوقلوی خود برای خرید به بازار آمده اند می روم و از او درخصوص قیمت ها سوال می کنم.

او به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید: همسر من نگهبان یک شرکت خصوصی است و ماهی 12 میلیون حقوق دریافت می کند که از این حقوق، ماهانه چهار میلیون و پانصد هزار تومان آن بابت اجاره خانه کسر می شود.حال فارغ از هزینه کالاهای ضروری زندگی، این ماه هزینه مدرسه دختران به شدت بالا بوده و من و همسرم را نگران کرده است.

نرخ 500 هزار تومانی یونیفرم مدارس

همچنین هفته گذشته برای سفارش یونیفرم به تولیدی که مدرسه معرفی کرده بود رفتیم و پس از اندازه گیری سایزها دو فیش واریز به من دادند که هر کدام 500 هزار تومان بود! یعنی قیمت هر یونیفرم مدرسه 500 هزار تومان شده است و ما مجبور شدیم مبلغ یک میلیون تومان را برای یونیفرم دختران پرداخت کنیم.

حال فارغ از تهیه کوله پشتی که از مبلغ 300 هزار تومان برای یک جنس کاملا معمولی و بعضا بی کیفیت آغاز می شود قیمت لوازم التحریر نیز به شدت نجومی شده است.قیمت یک دفتر 100 برگ سیمی از 40 هزار تومان شروع می شود و گاها تا 130 هزار تومان نیز می رود. یعنی به طور متوسط برای هر دانش آموز با تهیه مداد و خودکار رقمی بالغ بر 300 هزار تومان باید هزینه کرد. حال من و همسرم با درآمدی ناچیز و محدود چطور باید از پس هزینه های تحصیل دختران خود برآییم.

از بازار خارج شده و به سمت محوطه پانزده خرداد حرکت می کنم. همانگونه که تصور می کردم بیشتر دستفروش های بازار لوازم التحریر می فروختند و خانواده های بسیاری دور بساط دستفروش ها جمع شده بودند.

نقره داغ شدن خانواده ها

اما فارغ از دوری از تجملات و عادت فرزندان به ساده زیستی که قطعا امری مهم و ضروری است، به باور بسیاری از روانشناسان و معلمان با تجربه، لوازم التحریر زیبا و جذاب سبب اشتیاق دانش آموزان به درس خواندن خصوصا در مقطع ابتدایی می شود. اما این روزها به دلیل مشکلات معیشتی و افزایش قیمت ها خانواده های بسیاری از پس هزینه های گزاف لوازم التحریر برنمی آیند و به ناچار به خرید اقلام کم کیفیت و ارزان تر رجوع می کنند. امری که قطع به یقین سبب دل شکستگی کودکان بسیاری می شود.

این روزها بازگشایی مدارس با طعم گرانی کام بسیاری از خانواده های ایرانی را تلخ کرده است به نحوی که اگر یک پدر کاگر بخواهد تنها برای یک فرزند خود لوازم‌التحریر، کفش و یونیفرم بخرد، باید رقمی حدود ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان یعنی چیزی نزدیک به ۳۵ درصد از حقوق یک ماه خود را خرج لوازم مدرسه کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، پس از گشتی در راستی لوازم تحریر بازار تهران و دست فروش های کف شهر قیمت اقلام مورد نیاز دانش آموزان به شرح زیر است:

محصولات قیمت
دفتر 100 برگ 45 هزار تومان الی 250 هزار تومان
دفتر 80 برگ 35 هزار تومان الی 200 هزار تومان
دفتر 60 برگ 40 هزار تومان الی 100 هزار تومان
دفتر 40 برگ 30 هزار تومان الی 100 هزار تومان
دفتر نقاشی 25 هزار تومان الی 270 هزار تومان
دفتر یادداشت 35 هزار تومان الی 150 هزار تومان
جامدادی 45 هزار تومان الی 550 هزار تومان
مداد رنگی 45 هزار تومان الی 550 هزار تومان
مداد 8 هزار تومان الی 40 هزار تومان
خودکار 8 هزار تومان الی 60 هزار تومان
تراش 20 هزار تومان الی 250 هزار تومان
پاک کن 7 هزار تومان الی 170 هزار تومان
کوله پشتی 300 هزار تومان الی 3 میلیون تومان
خط کش 20 هزار تومان الی 70 هزار تومان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دینا IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 7
    قیمت لوازم التحریر