کد خبر 215847
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بازی‌های قدیمی جایگاه خاصی در خاطرات همه گیمرها دارند و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال تجربه دوباره بازی‌های قدیمی هستند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ بازی‌های قدیمی جایگاه خاصی در خاطرات همه گیمرها دارند و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال تجربه دوباره بازی‌های قدیمی هستند. در کل بازی‌های قدیمی حس خاصی را به کاربر منتقل کرده و از طرفی انسان‌ها همیشه به مرور خاطرات علاقه دارند. نکته اینجاست که بسیاری از عناوین دیگر قابل تجربه نیستند یا اینکه شما باید همان کنسول را داشته باشید و می‌توانید به استفاده از شبیه ساز اندروید برای بازی‌های قدیمی روی بیاورید.

اگر شما به دنبال تجربه بازی‌های قدیمی روی موبایل هستید یکی از بهترین راه‌ها استفاده از شبیه‌ساز (Emulator) است. شبیه‌سازها در اصل یک سری کد و برنامه هستند که می‌توانند یک کنسول را شبیه‌سازی کنند. نکته اصلی اینجاست که این شبیه‌سازها نمی‌توانند تجربه اصلی را به کاربر ارائه دهند ولی تنها مورد در دسترس برای تجربه عناوین قدیمی هستند.

برای کامپیوتر شبیه‌سازهای بسیار زیادی وجود دارند که حتی می‌توانند کنسول نینتندو سوییچ را نیز شبیه‌سازی کنند. با توجه به اینکه یک شبیه‌ساز نیاز به قدرت پردازش زیادی دارد منطقی است، که نتوان کنسول‌های جدید را روی موبایل شبیه‌سازی کرد. این مشکل برای کنسول‌های قدیمی وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی بازی‌های آن‌ها را روی موبایل تجربه کنید.

حال در این متن قصد داریم به شبیه‌سازهایی روی موبایل اشاره کنیم که به بهترین نحو عناوین قدیمی را به شما ارائه می‌دهند. به نوعی با این شبیه‌سازها شما دوباره می‌توانید به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بازگردید.

بهترین شبیه‌ساز چند کنسولی: رتروآرک (RetroArch)
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!
رتروآرک یک شبیه‌ساز چند کنسولی بسیار قدرتمند است. این برنامه به عنوان یک ارائه دهنده عمل می‌کند. به این شکل که شما هسته بازی‌ها را دانلود کرده و هر هسته به عنوان شبیه‌ساز عمل می‌کند. شما در این حالت به عناوین بسیار زیادی دسترسی داشته و یک کاتالوگ گسترده از عناوین قدیمی خواهید داشت. نکته اصلی اینجاست که رتروآرک یک آرشیو از کنسول‌های مختلف دارد. در نتیجه شما چندین کنسول مختلف را در موبایل خود خواهید داشت.

از لحاظ کاربردی موارد پایه را دارد. شما می‌توانید حالت‌های مختلف را ذخیره کرده و از کنترل‌های مختلف برای بازی استفاده کنید. البته اگر شما این عناوین را در گذشته تجربه کرده باشید، نیاز دارید تا کمی کنترل‌های آن را یاد بگیرید. از طرفی هم استفاده از این شبیه‌ساز کمی دشوار است و نیاز به یادگیری دارد. از مثال‌های دیگر این شبیه‌ساز می‌توان به Lemuroid و موارد دیگر اشاره کرد.

حال بحث اصلی اینجاست که اگر شما به دنبال کنسول‌های مخصوص قدیمی باشید، شبیه‌سازهای خاصی وجود دارند که مخصوص دستگاه‌های قدیمی هستند. حال در ادامه به معرفی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

بهترین شبیه‌ساز کنسول NES نینتندو: NES.emu
کنسول NES شرکت نینتندو یکی از پرطرفدارترین کنسول‌های تاریخ بود و طبیعی است که این دستگاه برای افراد زیادی خاطره انگیز باشد. به همین دلیل در این مدت ما شاهد شبیه‌سازهای زیادی برای این کنسول دوست داشتنی بودیم. یکی از این شبیه‌سازها NES.emu بوده که به شکل منبع باز (Open Source) شبیه‌سازی‌ای که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و همچنان به روزرسانی دریافت می‌کند.

شما موارد معمول مثل ذخیره و کنترل سخت افزاری را دریافت کرده و در کنار آن چند قابلیت جدید هم در دسترس خواهید داشت. برای مثال در این بازی موتور تقلب (Cheat Engine) و پشتیبانی از VS UniSystem هم وجود دارد تا شما تجربه بهتری را داشته باشید. این شبیه‌ساز تلاش زیادی می‌کند تا شما بهترین تجربه کنسول NES را در دست خود داشته باشید. در نتیجه کنترل‌های آن به شدت بهینه بوده و حس کنسول اصلی را به کاربر منتقل خواهد کرد. در کنار تجربه خوب شما به کاتالوگ بسیار گسترده‌ای از عناوین مختلف کنسول NES دسترسی خواهید داشت.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول سگا مگادرایو: MD.emu
MD.emu یک شبیه‌ساز منبع باز بوده که توانایی شبیه‌سازی کنسول‌های قدیمی زیادی شرکت سگا از جمله جنسیس (Genesis)، مگا درایو (Mega Drive)، سگا سی‌دی (Sega CD) و مستر سیستم مارک ۳ (Master System Mark 3) را دارد. پشتیبانی از این کنسول‌ها به این معنا است که شما به اکثر عناوین دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به طور کامل دسترسی خواهید داشت.

سازنده این شبیه‌ساز با سازنده NES.emu یکی بوده که نشان می‌دهد اعتبار خوبی دارد. از طرفی موارد مشترک هم میان این دو شبیه‌ساز بسیار زیاد هستند. مانند شبیه‌ساز قبلی شما به مواردی مثل کنترل سخت افزاری و سیستم ذخیره و اجرا هم دسترسی خواهید داشت. همینطور اینکه یک کاتالوگ به شدت گسترده از عناوین مختلف سگا در آن وجود دارد که برای طرفداران کنسول‌های سگا بسیار مناسب و خوشایند است.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول گیم بوی (Game Boy): John GBAC
اگر شما از طرفداران کنسول گیم بوی هستید، John GBAC یک انتخاب بسیار خوب برای تجربه این کنسول قدیمی است. نکته مثبت اینجاست که شما به سه مدل مختلف کنسول گیم بوی به طور کامل دسترسی خواهید داشت. شرکت سازنده عملکرد بسیار خوبی با این شبیه‌ساز داشت و یک دستگاه بسیار خوب را در دسترس طرفداران این کنسول قدیمی قرار داد.

در این شبیه‌سازی تمامی موارد مثل ذخیره و اجرا، پشتیبانی از کنترلر سخت افزاری، کدهای تقلب، صحنه آهسته و موارد دیگر از این دسته وجود دارند. یک نکته مثبت در مورد این شبیه‌ساز توانایی بک آپ گیری فایل‌های مختلف روی سیستم ابری است. به همین دلیل شما می‌توانید در صورت پاک شدن فایل‌های ذخیره‌ای همچنان به آن‌ها دسترسی داشته و در دستگاه‌های مختلف از آن استفاده کنید. در زمینه کاتالوگ هم شما به اکثر عناوین مدل‌های مختلف کنسول گیم‌ بوی دسترسی خواهید داشت. شرکت سازنده نیز به بهترین نحو این بازی‌ها را برای موبایل بهینه سازی کرده است.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول SNES نینتندو: Snes9x EX
شبیه‌ساز Snes9x EX+ را می‌توان یکی از بادوام‌ترین و بهترین شبیه‌سازهای موجود در اندروید دانست. این شبیه‌ساز منبع باز بوده و برای کنسول SNES نینتندو ساخته شده است. مانند شبیه‌سازهای قبلی شما در این شبیه‌سازی هم به موارد معمول مثل ذخیره و اجرای بازی‌ها، پشتیبانی سخت افزاری کنترلرها و کدهای تقلب دسترسی خواهید داشت.

به طور کلی Snes9x EX+ یک شبیه‌ساز بسیار امن است. از این نظر که به طور دائم به روزرسانی دریافت کرده، طراحی خوبه داشته و عملکرد بسیار خوبی روی موبایل شما خواهد داشت. همینطور اینکه شرکت سازنده یک کاتالوگ بسیار گسترده از عناوین مختلف کنسول SNES روی آن قرار داده تا طرفداران این کنسول به سمت Snes9x EX+ جذب شوند.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول سگا سترن (Sega Saturn): Yaba Sanshiro 2
Yaba Sanshiro 2 تنها شبیه‌ساز موجود برای کنسول سگا سترن روی پلتفرم اندروید است. بازیکنان برای نصب این شبیه‌ساز نیاز به فایل‌های BIOS و ROM خواهند داشت و نصب آن به روانی موارد قبلی نیست. با این حال پس از آن شما به راحتی می‌توانید از Yaba Sanshiro 2 استفاده کرده و خاطرات خود را مرور کنید.

این شبیه‌ساز از موارد قبلی پشتیبانی کرده و مواردی مثل اجرا و ذخیره، پشتیبانی از کنترلر و تنظیمات قابل تغییر در این شبیه‌سازی وجود دارند. شرکت سازنده عناوین زیادی را برای این شبیه‌ساز طراحی کرده است. در نتیجه شما به کاتالوگ خوبی در Yaba Sanshiro 2 دسترسی دارید و می‌توانید بازی‌های قدیمی زیادی را در موبایل خود تجربه کنید.

بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!
پشتیبانی از کنترلرهای مختلف در این شبیه‌ساز به طور کامل وجود دارد.

بهترین شبیه‌ساز پلی‌استیشن: DuckStation
پلی‌استیشن ۱ در زمان خود یکی از دستگاه‌های انقلابی بود و باعث شد دنیای گیمینگ روی کنسول پیشرفت زیادی کند. در نتیجه این دستگاه توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل منطقی است که افراد زیادی به دنبال تجدید خاطره با این کنسول باشند. شبیه‌ساز Duckstation یکی از بهترین شبیه‌سازهای کنسول پلی‌استیشن ۱ روی موبایل است.

این شبیه‌ساز تمام چیزهایی که موارد دیگر این لیست دارد را دربر دارد ولی موارد بیشتری هم دارد. برای مثال سیستم اصلاح سطوح و فیلترهای مختلف به همراه متدهای متنوع برای ارتقاء گرافیک بازی‌ها باعث شده که این شبیه‌ساز بتواند تجربه پلی‌استیشن را به بهترین نحو وارد موبایل کند. نصب Duckstation کمی دردسر دارد. با این حال پس از نصب یکی از روان‌ترین تجربه‌های شبیه‌ساز روی موبایل را خواهید داشت.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول نینتندو ۶۴: M64Plus FZ Emulator
تعداد زیادی شبیه‌ساز کنسول نینتندو ۶۴ در دنیا وجود نداردو M64Plus FZ Emulator یکی از موارد بسیار خوب آن‌ها است. اینطور که به نظر می‌رسد بازسازی تجربه کنسول نینتندو ۶۴ چندان کار راحتی نبوده ولی شرکت سازنده M64Plus FZ Emulator عملکرد بسیار خوبی داشته است.

به این شکل که شما به موارد معمول این لیست دسترسی دارید. از طرفی موارد جدیدتر مثل حالت چند نفره در کنار هم (Local Multiplayer) و موارد مختلف بازی‌ها به این شبیه‌ساز اضافه شده است. نکته اصلی اینجاست که کنسول نینتندو ۶۴ به سختی شبیه‌سازی می‌شود. در نتیجه شما روان‌ترین تجربه ممکن را نخواهید داشت ولی به کاتالوگ عناوین زیادی دسترسی دارید.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول دریمکست (Dream Cast): Redream
Redream یک شبیه‌ساز کنسول دریمکست است و یکی از بهترین موارد هم هست. این شبیه‌ساز پشتیبانی خوبی از عناوین مختلف دارد و موارد معمول شبیه‌سازها در آن وجود دارد. چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد پشتیبانی بسیار خوب از کنترلرهای مختلف است که تجربه عناوین قدیمی را بسیار جالب می‌کند.

نکته اصلی اینجاست که این شبیه‌ساز اخیراً به روزرسانی دریافت نکرده و امکان دارد که با سخت افزار جدید چندان سازگار نباشد. همینطور اینکه یک شبیه‌ساز دیگری به نام Reicast هم وجود دارد که شباهت زیادی به Redream داشته و با هم در رقابت هستند. نکته اصلی برای شما به عنوان مصرف کننده این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام بهترین تجربه را به شما ارائه می‌دهد.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول گیم‌کیوب (Game Cube) و وی (Wii): Dolphin Emulator
شبیه‌ساز Dolphin را می‌توان تنها شبیه‌ساز خوب برای دو کنسول گیم‌کیوب و وی روی موبایل دانست. این شبیه‌ساز یک رابط کاربری بسیار تمیز و ساده دارد، از عناوین زیادی پشتیبانی کرده و قابلیت شخصی‌سازی کنترل‌های روی صفحه نمایش را دارد. همینطور اینکه عملکرد آن بسیار روان بوده و تجربه خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد.

نکته اینجاست که اکثر شبیه‌سازهای گیم‌کیوب و وی عملکرد چندان خوبی ندارند و شبیه‌ساز Dolphin عملکرد بسیار خوبی دارد. به حدی که رقیبی نداشته و برای بهترین تجربه شبیه‌سازی شما باید Dolphin را نصب کنید. نکته اینجاست که این شبیه‌ساز هم مشکلات خود را دارد. برای مثال اگر دستگاه شما بیش از حد داغ باشد، مشکلات عملکردی ظاهر شده و حتی برخی فریم‌ها به طور کلی نمایش داده نمی‌شوند.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول نینتندو دی اس (Nintendo DS): DraStic DS
شبیه‌ساز DraStic DS برای مدت زیادی است که جزو بهترین موارد برای کنسول دی اس است. کنسول دستی نینتندو دی اس طرفداران بسیار زیادی دارد و به دلیل اینکه یک کنسول دستی بود مطابقت خوبی با اندروید و شرایطش دارد. شبیه‌ساز DraStic DS نکات مثبت زیادی دارد. از این موارد می‌توان به پشتیبانی بسیار خوب از عناوین مختلف، تمامی ویژگی‌های شبیه‌سازهای دیگر و البته قابلیت شخصی‌سازی در کنترل‌ها اشاره کرد.

همینطور اینکه شما می‌توانید در تنظیمات بازی‌ها نیز تغییر ایجاد کنید. برای مثال شما می‌توانید رزولوشن یک بازی را کم یا زیاد کنید و مقداری تقلب هم به آن اضافه کنید. شبیه‌ساز DraStic DS مدت زیادی است که به روزرسانی دریافت نکرده و امکان دارد از گوگل پلی حذف شود. متأسفانه با فشار جدید که گوگل به سازندگان برنامه آورده باید سازندگان DraStic DS هرچه زودتر یک به روزرسانی منتشر کنند مگرنه از روی سرویس گوگل پلی برای همیشه حذف خواهند شد.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز کنسول پلی‌استیشن پورتابل: PPSSPP
کنسول پلی‌استیشن پورتابل جدیدترین کنسولی است که در دسته شبیه‌سازها قرار دارد و نکته اینجاست که گرافیک بسیار خوبی دارد. در نتیجه شما از تجربه بازی‌ها خسته نشده و حس قدیمی بودن به شما القا نمی‌شود. شبیه‌ساز PPSSPP به بهترین نحو کنسول پلی‌استیشن پرتابل (PSP) را شبیه‌سازی می‌کند.

نکته جالب اینجاست که کد منبع این شبیه‌ساز به حدی خوب بود که شرکت‌های دیگر نیز از آن در کارهای خود استفاده کردند. شبیه‌ساز PPSSPP آزادی عمل بسیار زیادی به کاربران در زمینه شخصی‌سازی داده و موارد معمول دیگر را نیز دارد. همینطور اینکه شما می‌توانید عناوین سنگین کنسول پلی‌استیشن پورتابل را به راحتی روی موبایل خود بازی کنید و نگران عملکرد آن نباشید.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز نینتندو ۳DS: شبیه‌ساز Citra
شبیه‌ساز سیترا یکی از دو شبیه‌ساز ۳DS است که برتری بسیار زیادی نسبت به رقیب خود دارد. به طور کلی شبیه‌سازی کنسول‌های نینتندو کار راحتی نبوده و شرکت‌های زیادی زیر بار ساختن آن‌ها نمی‌روند. مانند شبیه‌سازهای دیگر Citra نیز دارای سیستم‌های معمول مثل ذخیره و اجرا و استفاده از کنترل‌های سخت افزاری است.

در کنار این موارد شرکت سازنده قابلیت شخصی‌سازی داخل بازی هم به آن اضافه شده است. به این شکل که شما می‌توانید به گرافیک بازی دسترسی داشته و در آن کمی تغییر ایجاد کنید. شبیه‌ساز Citra یک نسخه پریمیوم هم دارد که در آن تنظیمات بیشتری در بازی قابل تغییر هستند. همینطور اینکه کاتالوگ بازی‌ها در این شبیه‌ساز بسیار خوب بوده و شما به عناوین زیادی دسترسی خواهید داشت.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

بهترین شبیه‌ساز نینتندو سوییچ: Yuzu
کنسول نینتندو سوییچ یک کنسول نسبتاً جدید بوده و به همین دلیل نیاز به سخت افزار قدرتمند برای شبیه‌سازی دارد. شبیه‌ساز Yuzu برای مدت زیادی مسئولیت شبیه‌سازی این کنسول را روی کامپیوتر برعهده داشت. حال با توجه به اینکه قدرت موبایل‌ها به شدت افزایش پیدا کرده سات تصمیم گرفته تا سوییچ را روی موبایل‌ها بیاورد.

عملکرد این شبیه‌ساز نسبت به موارد دیگر یک پله بالاتر بوده و از طرفی بسیار بهینه طراحی شده است. نکته اصلی اینجاست که شرکت سازنده باور دارد که این شبیه‌ساز روی دستگاه‌های جدید با پردازنده اسنپدراگون (Snapdragon) بهترین عملکرد را دارد. در نتیجه حتی امکان دارد روی پردازنده‌های دیگر اجرا نشود.
بهترین شبیه‌سازهای موبایل برای اجرای بازی‌های قدیمی؛ نوستالژی را به همه جا ببرید!

موارد دیگر
حال اگر شما به دنبال شبیه‌سازی کنسولی باشید که در این لیست نباشد، بهتر از به موارد زیر هم نگاهی بیاندازید. این شبیه‌سازهای کیفیت موارد بالایی را نداشته ولی عملکرد بسیار خوبی در کل دارند. همینطور اینکه طراحی آن‌ها برای سخت افزارهای مختلف بهینه شده و تجربه خوبی را به کاربر منتقل می‌کنند.

۲۶۰۰.emu: این شبیه‌ساز برای کنسول آتاری ۲۶۰۰ ساخته شده و به شما اجازه می‌دهد تا عناوین این کنسول دوست داشتنی را تجربه کنید. همینطور اینکه طراحی آن بسیار خوب بوده و مشکلات عملکردی خاصی ندارد.
C64.emu: این شبیه‌ساز برای کنسول Commodore 64 بوده و تنها مورد اصلی موجود است. از طرفی شرکت سازنده نیز به طور دائم آن را به روزرسانی کرده و در تلاش است تا عملکرد خوبی روی دستگاه‌های مختلف داشته باشد.
EmuBox: این شبیه‌ساز برای اکثر کنسول‌ها کار می‌کند. بحث اصلی اینجاست که از لحاظ کاتالوگ بازی کلاً محدودتر بوده و همچنان در حال بهبود است. همینطور اینکه مشکلات عملکردی آن نسبتاً زیاد بوده و بهتر است به عنوان جایگزین انتخاب شود.
MAME Neo Arcade Emulator: این شبیه‌ساز هم برای کنسول‌های مختلف ساخته شده ولی تبلیغات زیادی دارد. چیزی که اصلاً در تجربه گیمینگ خوب نبوده و استقبال نمی‌شود. با این حال پشتیبانی خوبی داشته و سازگاری مناسبی با دستگاه‌های مختلف دارد.
NGP.emu: این شبیه‌ساز هم توسط سازنده شبیه‌ساز قبلی طراحی شده و چندین فایل و فرمت را پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از سخت افزار نیز در این شبیه‌ساز به طور کامل وجود داشته و به طور کلی کیفیت خوبی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha