کد خبر 214983
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

«حیات» از روند اجرای قانون جامع ایثارگران از دولت گذشته تا کنون گزارش می دهد؛

تحقق قانون جامع ایثارگران از شعار تا عمل

تحقق قانون جامع ایثارگران از شعار تا عمل

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مبادی رسمی اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران طی دو سال گذشته از حدود 19 درصد به بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با هدف حمایت و پشتیبانی از ایثارگران و خانواده های آنان، «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» در اسفند ماه سال 91 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که طی آن تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی، مؤسسات و شرکت های دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین و مقررات خاص باشند و یا نباشند موظف به تبعیت از این قانون شدند، اما همواره تبعیت از این قانون در دولت های مختلف با فراز و فرودهایی همراه بود.

نقش ترک فعل مدیران در عدم اجرای قوانین ایثارگری

به گواه آمارهای رسمی و شواهد بسیاری از خانواده های ایثارگران، قوانین ایثارگری در ادوار گذشته با چالش های بسیاری رو به رو شد. عمدتا این قانون به علت ترک فعل مدیران وقت به طور کامل به اجرا در نیامد، یعنی با وجود اینکه قوانین حوزه ایثارگری بر پایه عدالت و عقلانیت تدوین، تنظیم و تصویب شده بودند در اغلب مواقع به علت بی توجهی مدیران و مسئولان در پیچ و خم دستگاه های اجرایی راکد ماند.

در واقع با وجود اینکه اجرای قوانین مصوب وظیفه تمام دولت ها و دستگاه های اجرایی است این قانون به شکل سلیقه ای توسط مسئولان به اجرا در می آمد. در صورتیکه اشتغال، آموزش و توانبخشی ایثارگران منوط به اجرای این قانون است.

عزم دولت سیزدهم در اجرای قانون جامع ایثارگران

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دارای 76 ماده بوده که به تبع در آن وظایف و شروطی برای خانواده های ایثارگران، دستگاه های اجرایی، موسسات و شرکت های دولتی مشخص شده است تا در سایه آن بتوان خدمات مناسب تری به جامعه ایثارگری ارائه شود.

براساس پایش های انجام شده در ابتدای دولت سیزدهم و حضور دکتر قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، از 76 ماده قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، 15 ماده آن که شامل 19.5 درصد از کل قانون می باشد به طور کامل اجرا،  48 ماده آن ناقص و 13 ماده آن که حدود 17 درصد قانون را شامل می شود هرگز به مرحله اجرا نرسیده است. تاکید بر این نکته ضروری است که به موجب این قانون 28 ماده آن فاقد بار مالی و 48 ماده دارای بار مالی است.

پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر در مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران، پیگیری اجرای قوانین ایثارگری در دستگاه های دولتی با عزم دولت سیزدهم در اجراق قانون رو به رو شد و به گفته جامعه ایثارگران روند اجرای این قانون با تغییرات مثبتی همراه گردید.

در همین خصوص سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور که در نمایشگاه «روایت خدمت» حضور یافته بود چنین بیان داشت «در ابتدا که بنده وارد بنیاد شهید شدم، یک گزارش شناخت از وضعیت امور مربوط به ایثارگران تهیه کردیم که یکی از بخش‌هایش این بود که چقدر از قوانین مصوب الزام‌آور در جامعه ایثارگری اجرا شده است. در آن گزارش متوجه شدیم تا آن زمان کم‌تر از ۲۰ درصد قوانین مربوط به ایثارگران به طور کامل اجرا شده است. با این حال پس از ۲ سال اجرای آن را به بیش از ۳۰ درصد رساندیم.»

رشد اجرای قوانین ایثارگری از 19 درصد به 33 درصد

همچنین محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در خصوص میزان اجرای قانون جامع ایثارگران با بیان اینکه در دولت های گذشته تنها 19 درصد قوانین ایثارگری به مرحله اجرا رسیده بود، گفت: با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهد موانع اجرایی قانون شناسایی و در پی رفع آن اقدام شد.

به گفته بزرگی، یکی از مهمترین موانع موجود در مقابل قانون جامعه ایثارگری، عدم تدوین بسیاری از آیین نامه های اجرایی است. از این رو با اهتمام رئیس بنیاد شهید 17 آیین نامه اجرایی به دولت ارسال و به تصویب رسید. تا جایی که اکنون، اجرای قوانین ایثارگری از 19 درصد به 33 درصد رسیده است.

البته فارغ از اظهارات مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، به باور نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اجرای قوانین جامعه ایثارگری نسبت به دولت های گذشته افزایش داشته است. کما اینکه فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در خانه ملت با بیان اینکه متاسفانه قانون جامعه خدمات رسانی به جامعه ایثارگران مدت ها خاک خورده است، اعلام کرد: در حال حاضر 33 درصد قوانین ایثارگری به مرحله اجرا رسیده است.

همچنین در این باره ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه از آوردن قانون جدیدی که توان اجرایی شدن نداشته باشد، پرهیز کرده ایم، گفت: براساس آمارهای موجود از صد در صد قوانین موجود در مورد ایثارگران 34 درصد از قوانین اجرایی شد.

با وجود اینکه رئیس بنیاد شهید بر افزایش ضریب اجرای قوانین ایثارگری تاکید دارد اما شاهد آن هستیم که امروز منتقدان سال های گذشته که مدعی اجرای کمتر از 19 درصد قوانین ایثارگری در دولت های گذشته بودند به اجرا درآمدن  30 درصدی قوانین حوزه ایثارگری را نیز زیر سوال می برند.

نیاز 200 هزار میلیاردی برای اجرای کامل قانون

در حقیقت علی رغم توجه ویژه دولت سیزدهم به جامعه ایثارگری و رشد دو برابری بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به سال گذشته، همچنان قوانین، امتیازات و حقوق ایثارگران به طور کامل اجرایی نشده و فاصله تا حد مطلوب بسیار است و برای رسیدن به این حد مطلوب و اجرایی شدن تمام قوانین ایثارگری، به رقمی حدود 200 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که امید است با عنایت و توجه ویژه دولت سیزدهم، چالش ها و کاستی موجود در مسیر اجرای این قوانین برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha