کد خبر 214823
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

هوش مصنوعی، قهرمانان مسابقات جهانی پهپاد را شکست داد

هوش مصنوعی، قهرمانان مسابقات جهانی پهپاد را شکست داد

پیش‌از این نیز هوش مصنوعی موفق شده بود در انجام برخی کارها، انسان‌ها را شکست دهد و عملکرد بهتری داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ محققان سیستم هوش مصنوعی را طوری آموزش داده‌اند تا بار دیگر بهتر از انسان عمل کند. این‌بار دانشمندان دانشگاه زوریخ با همکاری اینتل، سیستم خلبانی هوش مصنوعی سوئیفت (Swift) را مقابل سه قهرمان مسابقات جهانی پهپاد قرار دادند.

سوئیفت نقطه‌ی اوج سال‌ها تحقیق در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در دانشگاه زوریخ است. تیم تحقیقاتی این دانشگاه سال ۲۰۲۱ نیز الگوریتم کنترل پرواز جدیدی توسعه داد که از تعدادی دوربین برای تأیید موقعیت لحظه‌ای بهره می‌بُرد و در مسابقات، عملکردی درسطح خلبانان آماتور داشت.

نتایجی که تیم دانشگاه زوریخ در هفته‌ی جاری به‌دست آورد نقطه‌عطف دیگری محسوب می‌شود؛ زیرا هوش مصنوعی بدون نیاز به دوربین‌های خارجی و دست‌وپاگیر، عملکرد بهتری نسبت‌به افرادی دارد که پهپادها را هدایت می‌کنند. محققان در بیانیه‌ی خود اعلام کرده‌اند سیستم سوئیفت به‌طور لحظه‌ای به‌ داده‌های جمع‌آوری‌شده از دوربین نصب‌شده روی پهپاد واکنش نشان می‌دهد و از این نظر عملکردی شبیه انسان‌ها دارد.

سوئیفت از واحد اندازه‌گیری اینرسی یکپارچه برای ردیابی شتاب و سرعت استفاده می‌کند درحالی‌که شبکه‌ی عصبی داخلی، با استفاده از داده‌های دوربین‌های جلویی پهپاد موقعیت آن را در فضا به‌دست می‌آورد. این اطلاعات سپس به واحد کنترل مرکزی منتقل می‌شوند که خود از شبکه‌ی عصبی عمیقی بهره می‌برد و درنهایت کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر را براساس داده‌های دریافتی و موقعیت پهپاد، انتخاب می‌کند.
 
ورزش‌های فیزیکی برای هوش مصنوعی چالش‌برانگیزتر هستند زیرا نسبت‌به بازی‌های روی تخته یا ویدیویی، امکان پیش‌بینی دقیق آن‌ها وجود ندارد. دیوید اسکاراموزا رئیس گروه رباتیک و ادراک در دانشگاه زوریخ می‌گوید:

 ما دانش کاملی از مدل‌های پهپاد و محیط نداریم و بنابراین هوش مصنوعی باید آن‌ها را با تعامل با دنیای فیزیکی یاد بگیرد.- دیوید اسکاراموز، دانشگاه زوریخ

مقالات مرتبط:

هوش مصنوعی متا توضیحات متنی را به کد تبدیل می‌کندهوش مصنوعی جدید متا امکان ارتباط آسان میان مردم جهان را به ۱۰۰ زبان مختلف فراهم می‌کند

روش‌های قبلی برای آموزش مسیریابی هدایت پهپاد با هوش مصنوعی حدود یک ماه طول می‌کشید، تیم تحقیقاتی دانشگاه زوریخ فرآیند یادگیری را به‌صورت مجازی شبیه‌سازی کرد و این روش فقط یک ساعت طول کشید و سپس پهپاد مقابل اکلش وانوور قهرمان لیگ مسابقات پهپاد ۲۰۱۹، توماس بیتماتا و ماروین شپر از دیگر قهرمانان این رشته به میدان رفت.

سوئیفت در مسابقه‌ی هدایت پهپاد درمقابل انسان‌ها، سریع‌ترین زمان را برای حرکت یک‌دور ثبت کرد و به‌عبارت دیگر خلبانان انسانی را با نیم‌ ثانیه فاصله شکست داد. از آنجا که پهپادها ظرفیت باتری محدودی دارند، بنابراین با بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان مسیرهای بهتر و سریع‌تری برای حرکت در عملیات‌های جستجو و نجات و نظارت بر جنگل‌ها، اکتشافات فضایی و تولید فیلم به‌دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha