کد خبر 213852
۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹

«حیات» از شائبه های سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین گزارش می دهد؛

پایان رئیس واگنر

پایان رئیس واگنر

پس از دو روز انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص مرگ رئیس شبه‌ نظامیان واگنر نهایتا پیام تسلیت پوتین مهر تاییدی بر پایان یک فرمانده شورشی زد.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ طی روزهای گذشته تصاویری از سقوط جت شخصی یوگنی پریگوژین رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در رسانه های جهان منتشر شد. منابع خبری حکایت از آن داشتند که این سانحه در حوالی مسکو رخ داده و طی آن ده نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده اند.

حضور پریگوژین در این پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری روسیه تایید شده است. بر اساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی هواپیمای امبرائر که به پریگوژین تعلق داشته است در استان تور و در ۱۵ کیلومتری فرودگاه نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی منابع خبری روسی در این پرواز علاوه بر یوگنی پریگوژین سه خدمه و هفت مسافر حضور داشتند. در شرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری روسیه حضور فرمانده پر حاشیه روس را در این پرواز تایید کرده بود اما دبیر مطبوعاتی وی  از ارائه اطلاعات درباره اینکه آیا رئیس واگنر در میان کشته‌ شدگان حادثه است، خودداری کرد.

در این شرایط برخی بر این نکته تاکید می کردند که صرفا نام پریگوژین در لیست پرواز ثبت شده است و به دلایل امنیتی وی با پرواز دیگری به سفر پرداخته است اما با این حال تلویزیون دولتی رسیه 24 مرگ این فرمانده نظامی را واقعی دانسته اند.

در روزهای گذشته یوگنی پریگوژین که رهبری شورش نیروهایش در ژوئن گذشته علیه کرملین را بر عهده داشت و ریاست شرکت پیمانکاری نظامی خصوصی واگنر را بر عهده داشت اقدام به انتشار تصاویری از خود کرده که این تصاویر احتمالا در آفریقا ضبط شده است.

آنطور که رویترز از این حادثه روایت کرد در ویدئو منتشر رئیس واگنر با حضور در یک منطقه بیابانی ضمن پوشیدن لباس استتار یک مسلسل نیز در دست داشت. در فاصله ای دورتر از وی تعدادی از افراد شبه نظامی به همراه یک وانت پیکاپ نظامی نیز دیده می شد. با وجود این امکان تعیین مکان دقیق ضبط این فیلم قابل تشخیص نبوده است.

رئیس واگنر در این ویدئو از دمای هوا بالای ۵۰ درجه در منطقه ای که حضور دارد می گوید. وی ادامه می دهد: «همه چیز همان ‌طور که ما می‌ خواهیم است. شرکت نظامی واگنر، روسیه را حتی در کل قاره‌ها با عظمت ‌تر ساخته و آفریقا را آزادتر می‌ کند؛ عدالت و خوشحالی برای مردم آفریقا. ما زندگی را برای داعش و القاعده و دیگر تبهکاران تبدیل به کابوس می‌کنیم».

آنطور که رویترز می گوید پس از شورش مسلحانه کوتاه مدت گروه واگنر علیه کرملین  آینده این گروه نامشخص است. پس از این رویکرد واگنرها بود که کرملین اعلام کرد که این گروه که در تعدادی از شدیدترین نبردها در اوکراین مشارکت داشتند به بلاروس منتقل خواهند شد.

این انتقال در شرایطی صورت گرفت که پوتین رئیس جمهور روسیه پس از شورش کوتاه مدت پریگوژین او را «خائن» توصیف کرده بود. پس از این اظهار نظر پوتین بود که رئیس واگنر در پیامی تلگرامی گفته بود که «آماده مرگ» است.

حالا پس از سقوط هواپیمای این فرمانده نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بالاخره سکوت را شکست و درباره سقوط هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه واگنر اظهارنظر کرد. وی بیان داشت که داده‌های مقدماتی حاکی از آن است هواپیمایی که روز گذشته (چهارشنبه) در منطقه «تور» روسیه سقوط کرد حامل کارکنان گروه واگنر بوده است. او درگذشت یوگنی پریگوژین و دیگر سرنشین‌های آن هواپیما را به خانواده‌های جان‌باختگان تسلیت گفت و تصریح کرد که از دهه ۱۹۹۰ پریگوژین را می‌شناخته است. پوتین گفت: «او تاجری موفق بود اما اشتباهاتی هم مرتکب شد.»

با وجود این اظهارات پوتین خبرگزاری رویترز پنجشنبه به نقل از مسئولان آمریکایی مدعی شد که موشک زمین به هوا با منشأ روسیه هواپیمای حامل نظامیان واگنر را سرنگون کرده است. حالا باید منتظر ماند که پایان فرمانده شبه نظامیان واگنر آیا یک خودزنی بوده و یا یک سقوط. داستانی که نتیجه نهایی یک شورشی را به نمایش گذاشته است.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha