کد خبر 211369
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

بالاخره اینتل هم پردازنده 96 هسته‌ای ساخت

بالاخره اینتل هم پردازنده 96 هسته‌ای ساخت

در حالی که قوی‌ترین مدل پردازنده‌های Xeon اینتل 60 هسته‌ای است، به نظر می‌رسد این کمپانی یک نسخه سفارشی با 96 هسته برای یکی از مشتریان خاص خود ساخته باشد.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ در حالی که قوی‌ترین مدل پردازنده‌های Xeon اینتل 60 هسته‌ای است، به نظر می‌رسد این کمپانی یک نسخه سفارشی با 96 هسته برای یکی از مشتریان خاص خود ساخته باشد.

احتمال ساخت پردازنده 96 هسته ای سفارشی از سوی اینتل
وب‌سرویس‌های آمازون (به اختصار:AWS) مخصوص مشتریانی است که به یک کامپیوتر ابری اجاره‌ای برای انجام محاسبات یا پردازش‌های خود نیاز دارند. در حال حاضر آمازون کامپیوترهایی با پردازنده 96 هسته‌ای Xeon هم اجاره می‌دهد که تعداد هسته‌های آن در هیچ یک از مدل‌های کنونی یافت نمی‌شود. احتمالاً این موضوع نشان می‌دهد اینتل یک پردازنده سفارشی برای آمازون ساخته است.

بالاخره اینتل هم پردازنده 96 هسته‌ای ساخت

این پردازنده که در پیکربندی m7i.48xlarge آمازون یافت می‌شود، دارای 96 هسته پردازشی با توانایی اجرای هم زمان صد و نود و دو Thread است. مشتریان می‌توانند تا 768 گیگابایت حافظه رم DDR5 هم اجاره کنند. جالب اینکه مشخصات اعلامی از سوی آمازون نشان می‌دهد با یک پردازنده نسل چهارمی Xeon Scalable روبرو هستیم و متعلق به یک نسل رونمایی نشده نیست.

در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده نسل چهارمی Xeon Scalable اینتل مدل Xeon Platinum 8490H با 60 هسته پردازشی است. در بین پردازنده‌های سری Max که به حافظه با پهنای باند بالا (به اختصار: HBM) مجهز هستند، قوی‌ترین مدل Xeon CPU Max 9480 با 56 هسته پردازشی است.

تاکنون اینتل یک پردازنده سرور با چنین تعداد بالایی هسته پردازشی ارائه نکرده است، بنابراین این شائبه مطرح می‌شود که تیم آبی در حال افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌های خود به منظور عقب نماندن از نسل چهارم AMD EPYC است. می دانیم پردازنده‌های کنونی EPYC تا 96 هسته Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری دارند، با این حال نقشه راه AMD خبر از پردازنده‌های AMD EPYC Bergamo با 128 هسته پردازشی می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha