کد خبر 211119
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

آیا گرانی نان سراسری است؟/ تعیین تکلیف نرخ نان در تهران تا آخر مرداد ماه

آیا گرانی نان سراسری است؟/ تعیین تکلیف نرخ نان در تهران تا آخر مرداد ماه

سوم مرداد ماه بود که یک‌باره نان در مشهد گران شد، گرانی که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، مختص به خراسان رضوی نبوده و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد. این در حالی است که افزایش قیمت نان توسط  مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، چندین‌بار تکذیب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، سوم مرداد ماه بود که یک‌باره نان در مشهد گران شد، گرانی که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، مختص به خراسان رضوی نبوده و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

بر اساس آخرین اخبار، سوم مرداد ماه سال جاری، اساس نرخ‌های جدید نان در مشهد اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. براین اساس، نرخ نان بربری سنتی نیمه‌یارانه‌ای، از 1150 تومان به 1650 تومان رسیده و بربری ماشینی نیمه‌یارانه‌ای نیز از 1150 تومان به 1600 تومان افزایش قیمت داشته است.

با استناد به این جدول، نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای که پیش از این 2 هزار تومان قیمت داشت، از این پس به قیمت 2750 تومان فروخته خواهد شد و نان لواش ماشینی نیمه‌یارانه‌ای، از 500 تومان به 600 تومان افزایش قیمت خواهد داشت.

بقیه انواع نان از جمله تافتون سنتی، تنوری خراسانی، ماشینی دوار و بربری خراسانی نیز در همه انواع سهمیه‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به همین نسبت دچار تغییر قیمت شده‌اند. این ارقام، نشان‌دهنده حدود 30 تا 40 درصد افزایش بهای نان در انواع سهمیه یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای است.

در ادامه این مهم، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، در گفتگویی اعلام کرد که قرار است نرخ‌نامه جدید نانوایی‌های آزادپز، توسط کارگروه تنظیم بازار استان به زودی ابلاغ شود.

آیا گرانی نان سراسری است؟/ تعیین تکلیف نرخ نان در تهران تا آخر مرداد ماه

تکذیب گرانی نان از سوی مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی

 همه این فراز و نشیب‌ها در حالی است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، چندین بار افزایش قیمت نان توسط  مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تکذیب شده است.

آنچنان که معاون اقتصادی استانداری تهران، در واکنش به خبر افزایش قیمت نان، در مشهد این مهم را همسان‌سازی نان اتفاق نامیده و عنوان کرده است که، هنوز برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان در تهران در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی اگر در مشهد یک بخشی هم افزایش قیمت اتفاق افتاده و قیمت برخی نان‌ها بالا رفته است؛ باید این را در نظر داشت که نانوایان از سال ۹۹ افزایش قیمت نداشتند. به عبارتی افزایش نرخ چند ساله به یکباره اعمال شده است!

از طرفی به گفته وی، در هر استانی دو نوع آرد نوع یک و نوع ۲ وجود دارد که تفاوتشان فقط در قیمت‌ است و به همین دلیل در حالی که نوع آرد نانوایی ها یکی است، قیمت نان در نانوایی های مختلف متفاوت است. برای مثال، در تهران در حال حاضر نان سنگک نوع یک ۲ هزار تومان و نان سنگک نوع دوم ۳ هزار تومان است یعنی این نان‌ها ۵۰ درصد با هم اختلاف دارند و نان نوع دو ۵۰ درصد گران‌تر ‌است در حالی که تفاوت فقط در قیمت آرد است. برای همین، بحث همسان‌سازی قیمت نان مطرح است که در مشهد این اتفاق افتاده است.

آیا گرانی نان سراسری است؟

همچنین در اظهار نظری از معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد در این خصوص، آمده است که مشکلات صنف نانوایان را هم باید مدنظر قرار دهیم. اجاره‌بهای بالا، دستمزدهای سنگین کارگران، افزایش مالیات و بهای آب، برق، گاز و تلفن مزید بر علت بود که باید تغییری در قیمت نان انجام می‌شد. ما از استان‌هایی هستیم که مقداری دیرتر اقدام کردیم و حتی بعضی استان‌ها زودتر این افزایش را اجرایی کردند.

تمام این اظهار نظرها از سوی مسئولین مختلف در حالی عنوان شده است به گفته بسیاری از نانوایان مدتهاست که  با توجه به تورم موجود د راقتصاد کشور و تاثیر آن بر تمامی حوزه ها از جمله صنف نانوایان، دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و از انجایی که افزایش نرخ نان در کشور چند سال یکبار اعمال می شودف شاید بیشتر خودنمایی کرده است.

به گفته فعالان این صنف، در حالی که همه هزینه‌ها؛ ازهزینه انرژی گرفته تا دستمزد کارگران و اجاره‌بها افزایشی شده است، اما نرخ نان در کشور تابع این امر نبوده و ۳ سال است که ثابت مانده است. بنابراین یکی از درخواست‌های نانوایان در این زمینه، اصلاح قیمت نان همراستا با تورم حاکم بر تمام ابعاد اقتصاد کشور و سفره مردم است.

بر اساس این گزارش لازم به نظر می رسد که دولت تمهیدات لازم را دراین خصوص انجام دهد و با بررسی های کارشناسی اعمال شده در این خصوص، بتواند مشکلات اقتصادی نانوایان را مرتفع کند

در این راستا به گفته معاون اقتصادی استانداری تهران، برای رفع این مشکلات از حدود سه هفته پیش، هر شب ۴۰ درصد کمک‌هزینه نانوایان در سراسر کشور، به حساب آنها واریز شده است.

تعیین تکلیف نرخ نان در تهران تا آخر مرداد ماه

علی مهری در این خصوص گفته است که در حال حاضر، تغییری در قیمت نان پایتخت، اتفاق نیفتاده و در مورداصلاح قیمت نان نیز، برنامه‌هایی موجود است. اما همه چیز دست ما نیست و استانداری به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. بنابراین این مبحث مهم باید مصوبه بالادستی داشته باشد.

معاون اقتصادی استانداری تهران، در خصوص تعیین قیمت نان در تهران،تصریح کرده است که در این‌باره هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد و به نظر می‌رسد این موضوع تا آخر مرداد ماه، در استان تهران تعیین تکلیف شود. 

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha