کد خبر 210559
۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با «حیات»؛

 زنگ خطر نشت زمین در دشت‌های کشور به صدا در آمد/ برنامه‌ دولت در این خصوص چیست؟

 زنگ خطر نشت زمین در دشت‌های کشور به صدا در آمد/ برنامه‌ دولت در این خصوص چیست؟

سبزی، گفت: در صورتی که راه نجات کشور از بحران فراگیر و سراسری آب، قطعا استفاده از آبخیزداری و آبخوانداری است؛ متاسفانه تاکنون از سوی دولت در این خصوص هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است.

محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به موضوع بحران آب در کشور، گفت: متاسفانه در برنامه هفتم توسعه، هیچ توجهی به موضوع بحران آب و رفع این مشکل از طریق آبخیزداری و..نشده و به تبع در بودجه سالانه نیز به آن پرداخته نشده است.

سبزی در ادامه افزود: مشکلات آبی کشور، سالیان سال است که تبدیل به فاجعه شده و صدای آژیر خطر آن از دشت‌های بزرگ، همراه با نشست‌های گسترده زمین به گوش می‌رسد.

این نماینده مجلس، بیان کرد: رسیدگی به این موضوع، مدتهاست که از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و در صحن مجلس، در دست پی‌گیری است تا در اولین زمان ممکن راهکاری در خصوص آن از سوی نمایندگان مجلس ارائه شود.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در صورتی که راه نجات کشور از بحران فراگیر و سراسری آب، قطعا استفاده از آبخیزداری و آبخوانداری است؛ متاسفانه تاکنون از سوی دولت در این خصوص هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به فراگیری خشک‌سالی و کمبود ذخایر آب در کشور، اگر موضوع آبخیزداری و آب‌خوانداری تا همین میزان اندک نیز رعایت نشده بود، قطعا تا کنون شاهد فاجعه بزرگی در این زمینه در سراسر کشور بودیم.

سبزی تصریح کرد: همانطور که گفته شد، متاسفانه در برنامه توسعه، هفتم هیچ توجهی به این امر نشده و مبالغی که برای رفع مشکلات و موانع موجود در این زمینه از سوی دولت در نظر گرفته شده، به حدی ناچیز است که عملا هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد.

عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس، تاکید کرد: تا کنون اقدامات انجام شده در این خصوص صرفا در سطح برنامه بوده که بودجه نیز بر اساس همین برنامه باید در نظر گرفته شده و بسته شود. بنابراین این یکی از ایرادات اساسی است که در خصوص این مهم به برنامه هفتم وارد است و باید اصلاح شود.

نماینده مردم در خانه ملت، عنوان کرد که در حال حاضر با برداشت‌های بی‌رویه آب از زمین، همزمان با حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم اجرای برنامه کارشناسانه، علمی وعملی در این زمینه، باعث نشست زمین در تمامی دشت‌های بزرگ کشور شده، که از قضا شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان ، البرز و... بر روی آنها بنا شده است.

سبزی در پایان بیان کرد: نیاز است تا با توجه ویژه مجلس و دولت در برنامه هفتم توسعه به موضوع حیاتی آبخیزداری و آبخوانداری، حقآبه برداشه شده از زمین را مجددا به آن تزریق کرده و از فرسایش بیشتر خاک و به تبع آن از نشست گسترده زمین که در آینده‌ای نه چندان دور، جان ساکنان این مناطق را تهدید خواهد کرد، جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha