کد خبر 209739
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

واردات گوشت با کیفیت و ارزان به کشور در هفته پیش‌رو/ هزینه بالای تولید مانع خرید دام از تولیدکنندگان داخلی است

واردات گوشت با کیفیت و ارزان به کشور در هفته پیش‌رو/ هزینه بالای تولید مانع خرید دام از تولیدکنندگان داخلی است

پوریان، با اعلام خبر واردات گوشت با کیفیت و ارزان در حجم بال به کشور، در هفته پیش‌رو، گفت: این محصول از مبادی مغولستان و آسیای میانه وارد کشور شده و با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی گوشت در بازار، به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: بازار گوشت کشور ارتباطی به بود و نبود دام و گوشت قرمز در کشور ندارد. دلیل آن نیز کاملا مشخص بوده و مجموعه شرایطی که در بازار گوشت کشور ایجاد شده است سبب شده که نرخ برخی کالاها سرسام آور شود.

وی افزود: به فرض مثال، شاهد این بودید که قیمت گوشت در چند روز اخیر حدود 20 تا 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت و قیمت‌های متغییری در حدود 350، 365، تا 370 تومان را تجربه کرد و در مقطعی به قیمت‌های بالاتر از آن نیز رسید. دلیل این امر بحث کمبود یا گران شدن مرغ بود که سبب شد تا مردم گرایش بیشتری به سمت گوشت قرمز در بازار نشان دهند.

به گفته پوریان، متاسفانه در عمل شرایطی که در بازار ایجاد شده است، باعث شده تا تمامی حوزه‌ها در هم تنیده و با یکدیگر ارتباط پیدا کنند و سبب بالا رفتن فروان و دروغین قیمت گوشت قرمز در بازار شود. آنچنان که  شاهد افزایش هم‌زمان قیمت در نقاط مختلف کشور با نرخ خای مختلف هستیم.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، در ادامه با اشاره به واردات گوشت‌های منجمد به کشور و تاثیر آن بر کاهش تورم بازار این محصول و کاهش قیمت گوشت در کشور، بیان کرد: طبیعتا انتظار می‌رود که فراوانی یک کالا، اسباب پایین آمدن نرخ آن را در کشور فراهم کند و به یک ثبات واقعی برسد. نه اینکه روزانه شاهد افزایش سرسام آور قیمت محصولات متعدد، از جمله گوشت قرمز باشیم.

وی با اشاره به موضوع نظارت و کنترل قیمت در بازار گوشت کشور، تصریح کرد: دولت اقدام به اجرای تصمیماتی برای کنترل بازار گوشت کرده است که با توجه به شرایط فعلی این تصممیمات درست و منطقی به نظر می رسد. در این راستا دولت اقدام به واردات گوشت گوساله از بازارهای ارزان قیمت در جهان، مانند «کنیا» کرده که در چند روز پیش‌رو وارد کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در این خصوص که با وجود فراوانی تولیدکنندگان دام در کشور، چرا این محصول از تولیدکننده داخلی خریداری نشده و اقدام به واردات آن از سایر کشورها می‌شود، بیان کرد: متاسفانه در بازار داخلی گوشت کشور، هزینه تولید بسیار افزایشی شده است‌. زمانی که هزینه تولید بالا می‌رود، طبیعتا تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت آن محصول خواهد داشت. بنابراین دولت برای تهیه گوشت مورد نیاز مصرف کنندگان داخلی اقدام به واردات گوشت از سایر کشورها کرده است.

به بیان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، در حاضر موضوع کمیت و فراوانی محصولات در کشور نیست، بلکه موضوع بالا بودن قیمت‌هاست که به شدت باعث آزار مصرف‌کنندگان و عموم جامعه شده است. از آنجایی که هزینه تولید گوشت، شرایطی که یک گوسفند یا یک لاشه پیدا می کند، عوامل تولید، عوامل توزیع، حمل و نقل دام، نهاده ها، برق و... در ایران بالا است، دامدار نیز به تبع قیمت تمام شده هزینه کردها، اقدام به قیمت‌گذاری دام خود و عرضه آن به بازار می‌کند. بنابراین دولت تصمیم گرفته تا با واردات گوشت از سایر کشورها با قیمت پایین، اقدام به کنترل و کاهش قیمت در بازار گوشت کنند.

پوریان در خصوص تاثیر واردات گوشت قرمز بر تنظیم واردات و امنیت غذایی کشور تصریح کرد: یقینا با طی شدن پروسه واردات گوشت به کشور، شاهد اثرگذاری آن در تعدیل قیمت‌ها، ثبات بازار گوشت کشور و کاهش قیمت‌ها به طور چشم‌گیری در مقایسه با بازار فعلی خواهیم بود.

واردات گوشت با کیفیت و ارزان به کشور در هفته پیش‌رو/ هزینه بالای تولید مانع خرید دام از تولیدکنندگان داخلی است

وی در پاسخ به این سوال که چرا نظارت دقیق و درستی بر بازار گوشت و قیمت ها در این حوزه نیست، گفت: متولی این امر وزارت جهاد است و با توجه به گستردگی و وسعت بازار دام و گوشت کشور، نظارت بسیار سخت بوده و نمی‌شود به طور همزمان نظارت کامل و دقیقی بر قیمت‌ها داشت.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، از ورد گوشت وارداتی با حجم بالا، در هفته پیش‌رو به کشور خبر داد و گفت: باید منتظر ورود گوشت‌های وارداتی و به تبع آن، پایین آمدن محسوس قیمت در بازار عرضه به مصرف‌کننده و ثبات قیمت این بازار در سطح کشور باشیم.

پوریان در پایان با اعلام خبر واردات گوشت با کیفیت و ارزان در حجم بالا به کشور در هفته پیش‌رو، اعلام کرد: این محصول از مبادی مغولستان و آسیای میانه وارد کشور شده و با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار فعلی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha