کد خبر 209591
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگو کارشناس ارز دیجیتال با «حیات» بررسی شد؛

نقش رمز ارز در ورود ارز به اقتصاد کشور/ عدم حمایت بانک مرکزی از صنعت استخراج رمز ارز

نقش رمز ارز در ورود ارز به اقتصاد کشور/ عدم حمایت بانک مرکزی از صنعت استخراج رمز ارز

علوی گفت: اگر رمز ارزها با هدف تامین ارز و واردات، وارد کشور شوند، می‌توانند نقش قابل توجهی در تامین ارز کشور ایفا کنند و باعث کاهش فشار ارزی و تبعات آن به چرخه اقتصادی و تجاری کشور شود.

امیر علوی، کارشناس ارز دیجیتال در گفتگو با حیات، گفت: متاسفانه این روزها در عرصه تجارت و اقتصادی ایران، جایگاهی برای رمز ارزها درنظر گرفته نشده است. متاسفانه بانک مرکزی در مصوبه 13 مرداد ماه 1398 که موظف شده بود آیین‌نامه اجرایی دریافت و استفاده از رمز ارزها در مراودات تجاری را تنظیم و ابلاغ کند، تا به امروز گام عملی در این خصوص در خصوص برنداشته است. گفتنی است که این امر در عمل ترک فعلی است که به صنعت استخراج رمز ارز کشور بسیار آسیب زده است.

کارشناس ارز دیجیتال در ادامه افزود: این بدین معناست که صنعت استخراج رمز ارز، از سوی دولت به رسمیت شناخته شده و دولت برای فعالیت این صنعت در کشور مجوز صادر کرده است و در ادامه انرژی آن از سوی وزارت نیرو و وزارت نفت تامین شده و زمین مورد نیاز آن از سوی وزات صمت در شهرک‌های صنعتی تامین شده است؛ اما تا به امروز متاسفانه خروجی آن عقیم و بلاتکلیف مانده و به چرخه اقتصادی کشور راه پیدا نکرده است.

علوی همچنین بیان کرد که تخمین زده می‌شود که در حدود 1500 «بیت‌کوین»، در دو تا سه سال اخیر «ماین» شده باشد و آماده این است که در حد واردات از آن استفاده شود. اما در ادامه کم‌کاری دولت‌ها در دوره های مختلف، در این حوزه به شدت به سرمایه‌های  این صنعت آسیب زده است.

نقش رمز ارز، در ورود ارز به اقتصاد کشور

وی تصریح کرد: اگر رمز ارزها با هدف تامین ارز و واردات، وارد کشور شوند، می‌توانند نقش قابل توجهی در تامین ارز کشور ایفا کنند و باعث کاهش فشار ارزی و تبعات آن به چرخه اقتصادی و تجاری کشور شود.

کارشناس ارز دیجیتال تصریح کرد: متاسفانه با عدم حمایت بانک مرکزی این فرصت لحظه به لحظه در حال از دست رفتن است و سرمایه‌گذاران این حوزه، با نگاهی ناامید به آینده این صنعت می‌نگرند.

امیدی به آینده ریال دیجیتال نیست

علوی با اشاره به «ریال دیجیتال» و نقش آن در تامین ارز مورد نیاز کشور، اظهار کرد: من به شخصه امیدی به ریال دیجیتال ندارم. با توجه به اینکه این ارز دیجیتال، آسیب‌هایی در خصوص حریم خصوصی و شفافیت خلق نقدینگی ایجاد میکند، خیلی نمی‌توان به این ارز خوش‌بین و نسبت به موفقیت این پروژه در آینده امیدوار بود. چرا که هنوز اعتماد مردم به پول ملی نیز تقویت نشده است، چه برسد به اینکه بخواهیم جایگاه رسمی برای «ریال دیجیتال» در نظر بگیریم.

در ادامه این کارشناس رمز ارز، عنوان کرد: رمز ارزهایی که در ایران و در زمینه ماینینگ و سرمایه‌گذاری، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان «بیت‌کویین» را که بزرگترین و قدیمی‌ترین رمز ارز در این حوزه است، نام برد که مردم در حال حاضر به عنوان دارایی دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. به نحوی که در استخراج آن سرمایه‌گذاری کرده یا اقدام به خرید و نگهداری آن می‌کنند.

نقش رمز ارز در ورود ارز به اقتصاد کشور/ عدم حمایت بانک مرکزی از صنعت استخراج رمز ارز

تتر پرکاربردترین رمز ارز در ایران

وی بیان کرد: اما اینکه در کشور چه رمز ارز یا رمز دارایی، مورد استقبال قرار گرفته است، پرکاربردترین و بیشترین استقبال، سرمایه‌گذاری و استفاده بیش از 7 تا ده میلیون ایرانی از آن  تایید شده است، می‌توان «تتر» را نام برد که معادل یک دلار آمریکا است و یک استیبل کوینی است که متمرکز است. مردم بیشتر برای تریدرها و برای اینکه بخواهند در اکسچنج‌های مختلف ترید کنند، از آن استفاده می‌کنند و نیز برخی برای تامین ارز از «تتر» استفاده می‌کنند.

به گفته علوی، یک فرایندی مثل استخراج که امروزه انرژی خود را با قیمت تمام شده تامین می‌کند هیچ تسهیلاتی از سوی دولت و مسئولین دریافت نکرده است و تمام سرمایه‌گذاری در این حوزه عملا از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، می‌تواند ارزشمندترین  صنعت و منبع درآمد زایی در حوزه برق و انرژی کشور باشد.

وی افزود: چرا که باقی صنعت‌های ما از فولاد و پتروشیمی گرفته تا باقی صنایع وابسته به این انرژی رایگان شده‌اند و در ادامه شاهد هیچ‌گونه رقابتی با بازارهای جهانی از سوی آنها نیستیم.

استخراج رمز ارز در نیروگاهها، تمرینی برای واقعی‌سازی نرخ انرژی 

این کارشناس تصریح کرد: استخراج رمز ارزها در کشور می‌تواند تمرینی باشد که نیروگاههای تولید برق ما کم‌کم به سمت واقعی‌سازی نرخ انرژی حرکت کنند. اما متاسفانه صنعت برق ما در حال حاضر مانند بچه یتیمی شده است که هیچ‌گونه حماتی از آن صورت نمی‌گیرد و در کنار این مهم صنایع بزرگ از سوبسیت‌های آن استفاده می‌کنند.

نبود فساد در صنعت استخراج رمز ارز

علوی اظهار کرد: در فرایند استخراج بیت کویین، علارغم سایر صنایع نمی‌توان شاهد بروز و ظهور فساد بود، چرا که میزان مصرف برق در آن کاملا معلوم و مشخص است و خروجی آن با یک تلورانس 5 درصدی قابل اندازه‌گیری است و دولت به راحتی می‌تواند از خروجی صنعت استخراج، در تامین ارز کشور بهره‌مند شود. اما متاسفانه نه وزارت نیرو و نه وزارت نفت و نه خود مردم و مسئولین به درستی توانسته‌اند از مزایای این صنعت بهره‌مند شوند.

موانع قانونی در مسیر صنعت رمز ارز/ از قافله جهانی عقب هستیم

در پایان علوی تصریح کرد: تمامی مشکلات موجود در صنعت استخراج ارز متوجه کج‌اندیشی برخی قانون‌گذاران است. ما از سال 97 که در کشورمان حدود 300 مگابایت مایننیگ داشتیم و در حا حاضر نیز ماینینگ روشن ما کمتر از 250 مگابایت است که در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا با میزان 5000 ، روسیه 3000 و کانادا 2000 مگابایت ماینینگ، قابلیت رقابت را ندارد و متاسفانه مانند بسیاری از تکنولوژی ها از قافله جهانی عقب مانده‌ایم.

خبرنگار: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha