کد خبر 207063
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

یک دامپزشک در گفتگو با «حیات»:

هشدار شیوع تب کریمه کنگو در ایران/ چه افرادی در معرض خطر قرار دارند؟

هشدار شیوع تب کریمه کنگو در ایران/ چه افرادی در معرض خطر قرار دارند؟

یک دامپزشک اعلام کرد: دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی به خصوص در بیمارستان‌ها بیش از سایر مردم در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سازمان دامپزشکی روز گذشته ضمن هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور از مردم خواست توصیه‌های بهداشتی مربوط به این بیماری را رعایت کنند.

همچنین طبق اعلام سازمان دامپزشکی؛ شرایط پیشگیری و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است. لذا از مردم عزیز خواستاریم که توصیه های سازمان دامپزشکی را جدی بگیرند.

سبحان خالدیان، دامپزشک با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات و یا لاشه دام و انسان آلوده انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه مقاومت این ویروس در برابر گرما کم است، افزود: پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

علائم بیماری

این دامپزشک درخصوص علائم و نشانه های تب کریمه کنگو مطرح کرد: علائم بالینی این ویروس به چهار مرحله تقسیم می شود که شامل دوره کمون، قبل از خونریزی، مرحله خونریزی دهنده و دوره نقاهت می شود. 

وی اشاره کرد: سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم، سرخی گونه، خونریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن، خونریزی‌های وسیع تر یا خون دماغ و یرقان از علائم این بیماری هستند.

خالدیان با اشاره به واگیردار بودن ویروس تصریح کرد: ویروس تب کریمه کنگو حتی تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر را دارد. بنابراین بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو باید قرنطینه شود و با افراد خانواده هیچگونه تماسی نداشته باشد. 

این دامپزشک افزود: لذا اگر مراقب بیمار در معرض تماس پوستی یا پوستی مخاطی با خون، مایعات بدن یا فضولات بیمار قرار می‌گیرد بایستی فوراً سطح آلوده را با آب و صابون بشویند.

وی با بیان اینکه هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری از این بیماری در انسان و دام وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنانچه فرد بیمار به موقع جهت درمان اقدام نماید می‌توان بیمار را درمان کرد.

افراد در معرض خطر

خالدیان تاکید کرد: دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی به خصوص در بیمارستان‌ها بیش از سایر مردم در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

این دامپزشک با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو با رعایت چند اصول ساده بهداشتی قابل پیشگیری است، به بیان چند نکته مهم پرداخت:

۱- حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی.
۲- خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام.
۳- خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان ) با ترشحات و خون دام آلوده.
۴- خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز.
۵- تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی.
۶- نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در مای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد.( دمای یخچال)
۷- روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش ، لباس بلند ، چکمه ، ماسک و عینک).
۸- اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته.
۹- ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.
۱۰- در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

مرگ و میر ۳۰ درصدی بیماران

وی گفت: به طورکلی علائم این بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز پس از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بنابراین بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خون ریزی می‌شود. 

خالدیان در پایان خاطر نشان کرد: خون ریزی یک خطر اصلی برای بیماران محسوب می شود که ممکن است منجر به مرگ بیمار شود، همچنین مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha