کد خبر 206388
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

زاکانی:

شهید چمران مثل یک شمع سوخت تا روشنایی بخش کشورمان باشد

شهید چمران مثل یک شمع سوخت تا روشنایی بخش کشورمان باشد

شهردار تهران گفت: شهید چمران مثل یک شمع سوخت و قطره قطره وجودش را در این راه وقف کرد تا روشنایی بخش کشورمان باشد.

به گزارش سید امیرحسین امامی:  مراسم چهل و دومین سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران در مرکز همایش های برج میلاد تهران  با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مداحی حاج صادق آهنگران و با حضور اقشار مختلف مردم  برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: یقیناً شهید چمران اینجاست و در کنار ما قرار دارد و فراتر از آنچه که ما می بینیم را می بیند.

وی افزود: بعضی از آدم ها هستند که انسان همین که آن ها را می بیند عاشقشان می شود، ما هم وقتی نگاهمان به او افتاد عاشقش شدیم. همه‌چیز او درس آموز بود.

زاکانی با اشاره به افتخارات شهید چمران ادامه داد: شهید چمران افتخارات بسیار زیادی داشت، از جمله افتخارات ایشان این بود که دانشمند بود، او اهل ذوق و هنر و دلدادگی بود، اهل عشق و عشق ورزی بود و درد و رنج را درک می کرد و در همه حال مسئولیت پذیر بود. ظلم را برنمی تابید و خواستار عدالت بود.

شهردار تهران با اشاره به بزرگ‌منشی و هدف شهید چمران گفت: بندگی این شهید در برابر خداوند بسیار زیاد بود و هدفی جز خدا و عشقی جز شهادت نداشت. گمشده امروز ما همین هدف بلند و همین عشق خوب و مطلوبی است که می شود در شهید چمران پیدا کرد.

زاکانی ادامه داد: اگر بخواهیم به قرآن رجوع کنیم و برخی آیات را با هم مرور کنیم می بینیم برخی از صفاتی که در قرآن به عنوان الگو اشاره شده در شهید بزرگوار مشهود است.

شهردار تهران گفت: اگر به صدوسومین سوره قرآن که سوره والعصر می باشد، رجوع کنیم ، خداوند در این سوره قسم یاد می کند و بیان می کند که انسان در خسران است الی اهل ایمان و عمل صالح و سفارش شدگان به حق، آیا در چهره این شهید جز ایمان، توصیه به حق و ایستادگی را می شودمشاهده کرد؟

زاکانی ادامه داد : امروز گرد هم آمده ایم تا بزرگی، عظمت، ارزش ها و بندگی بنده خوب خداوند را ارج بنهیم.

وی با اشاره به شکستن حصر سوسنگرد گفت: زمانی که حصر سوسنگرد شکسته شد شهید چمران نیز مسئولیت شکستن حصر سوسنگرد را بر عهده داشتند. شهید درباره آن زمان مصاحبه ای کرده بودند و بیاناتشان این‌گونه بود که به سمت دشمن حرکت کردیم و در بین حرکت متوجه شدیم که دشمن ما را دنبال می کند و هدف داشت تا ما را به محاصره کند.

زاکانی ادامه داد: در آن شرایط سخت دارایی مسئول بلند پایه نظام اسلامی و همراهانش 3 گلوله آرپی جی بود، ایشان با همان لحن عارفانه خود بیان می کرد که یکی از گلوله ها را به یکی از نیروهایش داد و آن فرو شلیک کرد اما با هدف نزد، گلوله دوم و سوم‌ هم به همین شکل تمام شدند و اتفاقی نیفتاد.

وی گفت: شهید چمران تعریف می کرد که احساس می کرد جنس آرایش و نوع حرکت دشمن به شکلی بود که می خواست ما را محاصره کند، در اینجا شهید چمران تصمیمی گرفت که شخصیت بزرگش برای چندمین بار ثابت شد، او به نیروهایش دستور داد که فرار کنند و خودش به یکباره جلوی دشمن ایستاد.

زاکانی افزود: شهید چمران می توانست به نیروهایش بگوید شما جلوی دشمن بایستید و من چون یک مسئولم جلو نمی روم  یا می توانست همراه با نیروهایش جلوی دشمن بایستد و همه با هم شهید شوند اما هیچ کدام از این کارها را نکرد و پارا فراتر گذاشت.

وی ادامه داد: شهید چمران به دوستانش دستور داد که برگردند هر چند نیروهایش نیز اطاعت نکردند و با اجبار شهید چمران مکان را ترک کردند به غیر از یک نفر که محافظ شهید چمران بود و به هیچ وجه راضی نشد شهید را ترک کند.

زاکانی افزود : وقتی دوستان شهید چمران در حال برگشت بودند می گوید دلم آرام نگرفت و خودم را به دشمن نشان دادم تا مبادا به دوستانم حمله شود و خود را در پنجه دشمن قرار دادم.

شهردار تهران گفت: این شهید بزرگوار می گوید وقتی خود را به دشمن نشان دادم و در پنجه دشمن قرار گرفتم و  دوستانم از مهلکه نجات یافتند دلم آرام گرفت، این شهید بزرگ اینگونه بزرگمنش و خدا بین بود و بندگی خدا را می کرد، این داستان درس بزرگی  از شهید چمران است.

زاکانی در ادامه افزود: ایشان می فرمود احساس می کردم لحظه آخر عمرم است یک تنه حمله کردم به آن نفر بر عراقی، هر کسی در جنگ حضور پیدا کرده باشد این را درک می کند که  مرگ را به چشم می بیند و از جانش می گذرد، شهید چمران می گفت: همین که الله اکبر گفتم و به نفر بر حمله کردم نفر بر از شدت ترس برگشت و فرار کرد. این است که هیبت، بزرگی و عظمتی که شهدا و امام بزرگوارمان برایمان خلق کردند و رهبر عزیزمان اکنون پرچم دار این بزرگی است. این ها همه حکایت از این می کند که ما کوتاهی کردیم ما باید از امام، شهیدان و شهید چمران و رهبر عزیزمان عذر خواهی کنیم، ما فرهنگ شهادت را به درستی بیان نکردیم.

شهردار تهران افزود: شهید چمران افتخار ما است و بزرگی و عظمت را در ایشان می بینیم برای نسل های آینده نیز که به دنبال الگوی مناسب می گردند ایشان جزو بهترین الگوهاست. امیدوارم بتوانیم مسیری که شهید چمران برایمان ترسیم کرد و مثل یک شمع سوخت و قطره قطره اش را در این راه وقف کرد تا روشنایی کشورمان باشد و بتوانیم راه این شهید بزرگوار را پیدا کنیم و در مسیرش قدم برداریم.

گفتنی است در پایان مراسم از کتب های جدید شهید دکتر مصطفی چمران رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha