کد خبر 166980
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

تراژدی حذف دوباره سرخابی‌ها از آسیا/ مشکلاتی که رفع نشد

تراژدی حذف دوباره سرخابی‌ها از آسیا/ مشکلاتی که رفع نشد

عدم موفقیت استقلال و پرسپولیس در کسب مجوز حرفه‌ای AFC که پیش زمینه حضور در لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود آنهم برای دومین سال پیاپی موضوعی است که باید به صورت جدی بررسی و در خصوصش از مسئولان مرتبط پاسخ جدی خواست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ حرفه‌ای سازی فوتبال در کشورهایی که روی این رشته ورزشی سرمایه گذاری کلان دارند و سعی دارند در آن سری از سر‌ها سوا باشند مدت‌هاست مورد توجه فیفا و کنفدراسیون های تابعه آن بوده و به مرور زمان قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به گذشته برای رعایت یک سری اصول حرفه‌ای به منظور پیشرفت و بهبود شرایط آن وضع می‌شود.

لیگ برتر فوتبال ایران که بیست و دومین سال دریافت مجوز حرفه‌ای از فیفا را سپری می‌کند در شرایطی در سال‌های اخیر با فیفا و AFC در جدال بوده که با توجه به تغییرات قوانین و سخت‌گیرانه‌تر شدن آن در هر دوره، فاصله اش با استانداردها بیشتر شده و نه تنها نتوانسته پیش نیاز های حرفه‌ای بودن را ایجاد و حفظ کند، که حتی فاصله‌اش با مرزها و خطوط این شرایط را هم نگه نداشته و می‌توان گفت امروز از 5 و 10 سال قبل نسبت به حداقل‌های مورد نیاز فاصله بیشتری دارد.

فصل گذشته بود که بررسی مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های لیگ برتر به مشکل اساسی خورد و تنها دو باشگاه توانستند شرایط مورد نظر را احراز کنند و بدین ترتیب در یک فاجعه تاریخی برای فوتبال ایران حتی به اندازه سهمیه‌ در نظر گرفته شده برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تیم در لیگ برتر نداشتیم که اعزام کنیم و در نهایت سپاهان و فولاد تنها نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات بودند و سرخابی‌های پایتخت که پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال بودند از دور مسابقات حذف شدند. چیزی در حد و اندازه یک فاجعه تاریخی که انتظار می‌رفت با استعفای چند مقام مسئول و البته برطرف شدن مشکل در طی چند ماه بعد باشیم ولی نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، که بعد از گذشت یک سال همان مشکلات پابرجا مانده و مشکلات جدیدی هم اضافه شد تا دوباره شاهد حذف دو باشگاه باشیم.

اگرچه مساله مهمی که این روزها به آن در خصوص حذف قطعی باشگاه استقلال و حذف احتمالی پرسپولیس مطرح می‌شود پرونده های بدهی به استراماچونی و رادوشوویچ است و مهدی تاج چندی پیش در صحبت‌هایش آن را عنوان کرده بود اما مشکل اساسی که کسی به آن توجه ندارد بحث مالکیت مشترک دو باشگاه است که سال گذشته هم مشکل اصلی این دو باشگاه بود. کمیته استیناف مجوز حرفه ای که باید گزارش وضعیت باشگاه ها را به AFC ارسال می‌کرد سعی داشت در همکاری با دو باشگاه و با سند سازی خطر حذف و محرومیت آنها را به تاخیر بیاندازد ولی روشن شدن ماجرا برای مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها کمکی به سرخابی‌ها نکرد، که حتی باعث تعلیق این کمیته از سوی مقامات کنفدراسیون شد.

بعد از ماجراهای سال گذشته بود که بحث فروش سهام دو باشگاه در فرابورس مطرح شد تا به نوعی این مشکل تعدیل شود ولی همان زمان گفته شد که چنین راه حلی برای رفع این گرفتاری کفایت نمی‌کند و مسئولین امر باید در جهت خصوصی سازی اکثریت سهام دو باشگاه اقدام کنند و همچنان دولت و وزارت ورزش مالک و تصمیم گیرنده اصلی هر دو مجموعه است که نقض و تخلف اساسی از قوانین محسوب می‌شود.

بدین ترتیب می‌توان گفت حتی اگر استقلال بدهی استراماچونی را در موعد مقرر پرداخت کرده بود و پرسپولیس هم با رادوشوویچ تسویه حساب کرده بود، این مشکل که به زودی به حذف سرخابی ها از آسیا منجر خواهد شد و با نامه ای که به فدراسیون فوتبال می‌رسد قطعیت پیدا خواهد کرد در نهایت گریبان آنها را می‌گرفت.

از همین رو به دلیل عدم رفع موانع و مشکلات در یک سال گذشته، تراژدی حذف سرخابی ها از آسیا تکرار شده و هوادار بخت برگشته هم نمی‌داند باید در این میان یقه کدام مسئول را بابت این کم کاری و فاجعه تکراری بگیرد.

برچسب‌ها