کد خبر 163033
۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

یادمان‌های دفاع مقدس در یک نگاه؛

یادمان فتح‌المبین؛ فاتح دل‌ها

یادمان فتح‌المبین؛ فاتح دل‌ها

یادمان شهدای فتح‌المبین در هشت کیلومتری شمال‌غربی شهرستان شوش قرار دارد، در این منطقه تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید‌ بقایی» در 9 شیار با سنگرهای کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ عملیات فتح‌المبین در ساعت 30 دقیقه بامداد روز دوشنبه 2 فروردین 1361 با رمز «یا زهرا» در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود 2500 کیلومتر مربع انجام شد. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان 1360 آغاز شده بود و بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که در نهایت منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از بخش بزرگی از خاک خوزستان شد.

استان خوزستان به واسطه اینکه در دوران دفاع مقدس، پایتخت و جغرافیای فرماندهی در جنگ بوده و بسیاری از شهرهای آن به اشغال رژیم بعث درآمده و تا درصد زیادی نیز تخریب شده بودند، دارای یادمان‌ها، مناطق عملیاتی و موزه‌هایی است که هر ساله میزبان کاروان‌های راهیان نور دانشجویی، دانش آموزی و مردمی است.

در عملیات فتح المبین شهدای گرانقدر صیاد شیرازی، محسن وزوایی،حسن باقری، احمد کاظمی، مجید بقایی، حسین خرازی و جاوید الاثر احمد متوسلیان حضور داشتند.

یادمان شهدای فتح‌المبین در هشت کیلومتری شمال‌غربی شهرستان شوش قرار دارد، در این منطقه تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید‌ بقایی» در 9 شیار با سنگرهای کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی به شهادت رسیدند. هر ساله و به ویژه در روزهای پایانی سال خیل عظیم شیفتگان و دلدادگان شهادت و ایثار، کوله‌پشتی عاشقی را کول می‌کنند  تا یاد یارانی که جان دادند تا خاک ندهند را زنده نگاه دارند. یادمان فتح المبین در شهر باستانی شوش دانیال در فهرست میراث دفاع مقدس نیز ثبت شده است.

برچسب‌ها