کد خبر 162852
۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

گوشت وارداتی 173 هزار تومان/ با گرانفروشان برخورد خواهد شد

گوشت وارداتی 173 هزار تومان/ با گرانفروشان برخورد خواهد شد

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ گوشت یکی از اقلام پروتئینی در سبد غذایی مردم محسوب می‌شود که در کشور سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز مصرف می‌شود و استان‌های زیادی در کشور در تولید این ماده پروتئینی رکورددار هستند.

طی روز‌های اخیر قیمت گوشت قرمز با افزایش همراه بوده است به‌طوری‌که برخی افزایش قیمت دلار و ارز را علت افزایش قیمت گوشت عنوان کردند، برخی دلالان را عامل اصلی دانستند و برخی هم عنوان کردند قیمت گوشت افزایشی نداشته و گوشت خاص، گران است.

منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، درباره وضعیت قیمت، عرضه و صادرات و واردات دام اظهار داشت: از یک و نیم ماه گذشته صادرات دام زنده متوقف شده است، کل صادرات امسال 350 هزار راس معادل 14 هزار تن و به ارزش 44 میلیون دلار بوده است. گوشت منجمد و به تازگی گوشت غیرمنجمد وارد می‌شود اما در کل واردات دام زیادی نداریم زیرا صرفه‌ای ندارد.

همچنین، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی1401 نسبت به ماه قبل در حدود 18 درصد افت داشته است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت 21 درصدی را نشان می‌دهد. اما مقدار تولید گوشت در دی 1401 نسبت به ماه مشابه سال 1400 برای گوسفند و بره 13 درصد و برای گاو و گوساله 28 درصد کاهش است.

همچنین، بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 330 تا 375 هزار تومان، سردست 330 تا 385 هزار تومان، ران گوسفندی 370 تا 435 هزار تومان، گردن 330 هزار تومان و ران گوساله 300 تا 335 هزار تومان است.

در میادین میوه‌وتره‌بار نیز بنا بر اعلام سازمان میادین‌میوه و تره‌بار هر کیلو شقه گوسفندی کامل با قیمت 232 هزار تومان، هر کیلو گوشت گوساله داخلی با قیمت 215 تا 225 هزار تومان و گوشت وارداتی نیز زیر قیمت‌های مذکور عرضه می‌شود.

در راستای افزایش قیمت‌ گوشت قرمز و انتشار اخباری مبنی بر فروش گوشت کیلویی 500 هزار تومان مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد که طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است. همچنین از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، بر اساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم. در صورت مشاهده عدم رعایت سود مصوب قانونی توسط فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

همچنین، مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور، درباره قیمت گوشت منجمد وارداتی گفت: قیمت هر کیلو ران گوسفندی منجمد بسته بندی 173 هزار تومان، ران گوساله منجمد بسته‌بندی 173 هزار تومان، سردست گوساله منجمد بسته‌بندی 168 هزار تومان، گردن گوسفندی منجمد 153 هزار تومان و راسته گوسفندی نیز 158 هزار تومان است که در فروشگاه‌های زنجیره و غرف میادین این محصول توزیع می‌شود.

 دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور اضافه کرد: این گوشت داخلی و با کیفیت بوده و در شرایط استاندارد فریز شده‌ است.

برچسب‌ها